Raskere planlegging – hvordan komme raskere til mål?
Statlig plan når to eller flere kommuner berøres. Kutt kommunedelplan. Det er to av flere tiltak for å halvere planleggingstiden i samferdselsprosjekter, som denne rapporten peker på.
Det er bred politisk enighet om at planleggingstiden for utbygging av vei og bane i Norge tar for lang tid. I snitt brukes det i dag 9-10 år. Dette bør ned i det halve, er man enig om. Men hvordan?
Slik kan planleggingstiden halveres
I en ny rapport, bestilt av NHO og overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på et frokostmøte i Oslo torsdag, svarer Vista Analyse følgende:
- Statlig plan må være hovedregel, dersom prosjekt krysser to eller flere kommuner
- Kutt ut kommunedelplan som hovedregel – kan spare to år
- Innsigelsesordningen må effektiviseres
- Raskere fremdrift fra konseptvalg (KVU) og kvalitetssikring (KS1), til videre planlegging – mye ventetid i dag
- Stikkprøvebasert kvalitetssikring (KS2, før investeringsbeslutning)
- Begrense muligheten for utredning av nye alternativer i planfasen (Regjeringens valg i KS1 må være førende)
- Bruk av tidsfrister i alle faser – dette er ikke satt i system i dag
- Forpliktende deltakelse i tidligfase