Lastebilsjåføren er Norges viktigste utslippskutter

Visste du at rundt en tredjedel av energiforbruket ved å kjøre lastebil, går med til å overvinne luftmotstanden?

Lastebilprodusentene legger derfor mye innsats og kapital i å gjøre bilene så aerodynamiske som mulig. Samtidig videreutvikles førerstøttesystemer som gjør kjøringen mest mulig energieffektiv. Dette kutter også utslipp for diesellastebiler.

Rådgiver i GLP, Bjørn Røst Kjørmo, prøvekjørte nylig Volvo Trucks sin nye Aero-serie. Bjørn har 13 års erfaring som lastebilsjåfør og kunne slå fast at det har skjedd store endringer siden sist han var på vegen. De elektriske lastebilene har en jevnere akselerasjon enn dieselbilene. Dette skaper bedre trafikkflyt, og gjør at bilen generelt sett er bedre å kjøre. Førerstøttesystemene bidrar ellers til ytterligere bevisstgjøring om  energiforbruk, noe som kan gi store utslag på bunnlinjen til transportbedriftene.

Potensialet er særlig stort når det kommer til de elektriske lastebilenes evne til selvlading når bilen ruller. Nå kan du enkelt “fylle tanken” ved å planlegge kjøringen  bedre.

Bedre sjåførhverdag

Mange sjåfører  er skeptiske til elektriske lastebiler, men blir positivt overrasket når de får prøve kjøretøyene i praksis. I vinter var GLP til stede på arrangementet "Scania Winter" i Trysil. Hit kom lastebilsjåfører fra hele landet og mange prøvde Scania sine el-lastebiler for første gang. I denne filmen kan du se én av reaksjonene

Norsk Scanias Elektriske reise - YouTube

GLP jobber for å bygge ut ny ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy. Flere og bedre fasiliteter langs veiene,  tror vi  vil bidra til en vesentlig bedre arbeidshverdag for yrkessjåførene. En opplagt sjåfør, som planlegger godt, er trolig den beste utslippskutteren vi har i Norge!