Last ned hele rapporten: Grønne elektriske verdikjeder
Norge er blant de landene i OECD som raskest taper andeler i internasjonale eksportmarkeder. I takt med at eksporten for olje og gass er ventet å synke haster det med å utvikle ny eksportrettet industri.
Derfor tok NHO initiativ til et bredt sammensatt prosjekt, «Grønne elektriske verdikjeder» der man har samlet nøkkelaktører for å identifisere verdikjeder og forretningsområder hvor det er sannsynlig at norsk næringsliv kan lykkes i stor skala.
– Til tross for at vi ligger foran i å ta i bruk elektrifisering i form av elektriske biler og ferger har vi ikke klart å skape arbeidsplasser og verdikjeder i Norge. Det er dette prosjektet handler om, sier konserndirektør i Hydro og president i NHO, Arvid Moss.
16 partnere har bidratt i arbeidet: Agder Energi, BKK, Elkem, Enova, Equinor, Hafslund, E-CO, Havila, Hydro, IFE, Kongsberg Digital, NHO, Scania, SINTEF, Statkraft, Statnett og Veidekke. LO har deltatt som observatør.
Sammen har man identifisert 6 hovedområder hvor Norske aktører har et særlig stort fortrinn:
- Globale fornybaraktører – innenfor alle fornybarteknologier
- Leverandørkjeden for havvind
- Verdikjeden for batterier
- Hydrogen
- Maritim sektor
- Optimalisering av kraftsystemer og smart lading på vei
I prosjektet har man estimert at omsetningspotensialet kan være på minst 32mrd. EUR/år i 2030 og minst 76 mrd. EUR/år i 2050. Dette forutsetter at norske aktører satser på disse 6 hovedområdene og at norske myndigheter aktivt legger til rette for disse satsingene, slik at aktørene kan ta markedsandeler i voksende markeder.
– Det er ambisiøse tall, men det er tall i denne størrelsesordnen som skal til for å skape eksportnæringer som kan ta over for fall i olje- og og gasseksport, sier Moss.