Partnerskap med næringslivet i utviklingssamarbeidet

Næringsutvikling må løftes og gjøres til en hovedprioritering i bistandspolitikken anbefaler Næringslivets pådriverforum.

I denne rapporten Partnerskap med næringslivet for utvikling har Næringslivets pådriverforum anbefalt mer og bedre risikoavlastning, regelbasert handel, bedre samspill og bruk av utviklingsbankene og godt styresett.

Bistandsbudsjettene har økt betydelig de siste årene, har en stadig mindre del av budsjettet gått til styrking av verdiskaping i næringslivet. Det er derfor behov for en omprioritering og nyorientering.

Næringslivets pådriverforum er NHOs medlemstilbud for økt næringsutvikling i fremvoksende markeder. Forumet møter utviklingsministeren to ganger i året for å gi råd og innspill om hvordan næringslivet bedre kan bidra til at utviklingslandene oppnår bærekraftsmålene, herunder hvordan norsk bistand kan legge til rette for private investeringer, jobbskaping og at næringslivet bidrar til fattigdomsreduksjon i utviklingsland.

NHO og forumets medlemmer gir jevnlige innspill til myndighetenes utviklingspolitikk.

Pådriverforumets leder konsernsjef Terje Pilskog understreket under overleveringen av det skriftelige innspillet viktigheten av forutsigbarhet i rammebetingelsesne og at det fortsetter å satses på kapasitetsbygging lokalt. Dette kan blant annet gjøres med økt fokus på fag- og yrkesopplæring. Det må også satses mer på handelsavtaler med de landene hvor norsk næringsliv er tilstede.

Yaras leder for myndighetskontakt, Dag Ekelberg sa under presentasjonen av dokumentet at det ikke er noen motsetning mellom næringsfremme – som handler om å mobilisere og posisjonere norske selskaper i utlandet – og næringsutvikling, som handler om å legge bedre til rette for privat sektor i et gitt land. Vi må ikke velge det ene eller andre, vi trenger begge deler.

 

Yara

Verden trenger sårt økt matproduksjon. Samtidig må det produseres mer mat med lavere
forbruk av innsatsfaktorer pr. arealenhet, og med mindre svinn i alle ledd. Med 118 års erfaring
er Yara i en helt spesiell posisjon og har en sentral rolle for å sikre nok matvareproduksjon i
verden. Yara når ut til over 20 millioner bønder i verden med sine produkter og løsninger for
plantenæring og god agronomi. Selskapet selger sine løsninger i 160 land og gir et viktig bidrag til matsikkerhet til over 241 millioner mennesker.

Yara jobber med afrikanske småbønder som dyrker mat til seg og sine, og med bønder som
selger landbruksproduktene sine i et marked. Et annet eksempel på samarbeid på tvers av
bransjer og sektorer er Farm to Market Alliance. Denne alliansen, som også støttes av Norad,
bidrar i dag til at småbønder i Tanzania får et fungerende marked for sine produkter. Bærekraft
og langsiktighet er grunnleggende for Farm to Market Alliance. Dette offentlig-private
samarbeidet har bidratt til mange og omfattende investeringer som har igjen har gitt grunnlag
for vekst og utvikling på landsbygda.

I Colombia har et samarbeid mellom blant annet Caritas, NIBIO og interessegrupper i
kaffesektoren gitt gode konkrete resultater og økt kunnskap om bærekraftig kaffeproduksjon.
Kaffeprodusentene som deltok i dette samarbeidet økte produktiviteten med 27 prosent, og
hver av dem økte fortjenesten med over 400 prosent. Prosjektet sørget for gjenplanting av
438 hektar for å bevare vannkilder. Yara bidro med agronomer i prosjektet samt innsatsvarer til
modellgårdene. Resultatet var større volum produsert med mindre innsatsvarer.