Reiseliv

Stor verdi for markedsføringen av Norge

Regjeringen bekreftet fredag at den vil innføre en filmincentivordning i Norge neste år. – En gledens dag, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

NHO Reiselivs adm. direktør, Kristin Krohn Devold, er svært fornøyd med regjeringens forslag.

Bilde av direktør for NUO Reiseliv, Kristin Krohn Devold

Publisert 30.05.15

Forskning og innovasjon

 – Det er svært positivt at regjeringen nå ønsker å innføre en filmincentivordning i Norge fra 2016, og vi er svært spent på detaljene som kommer. Dette er noe NHO Reiseliv har jobbet for i flere år, og vi er veldig fornøyd med at regjeringen ser viktigheten av en slik ordning når det gjelder markedsføringsverdien dette gir landet vårt, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Høring etter sommeren

Forslaget som omtaler innretningen av incentivordningen utarbeides av departementet og vil bli sendt på høring til høsten.

– Takk til kulturministeren, som her har lagt frem et godt skritt i riktig retning. Vi håper nå også et samlet Storting vil se viktigheten av å få på plass en filmincentivordning når regjeringens forslag kommer på høring, og at en slik ordning kommer på plass fra og med 2016, sier Krohn Devold.

At regjeringen nå ønsker å innføre en filmincentivordning i Norge fra 2016, ble kjent da kulturminister Thorhild Widvey fredag la frem den lenge ventede filmmeldingen.

Fantastisk natur

– Med vår fantastiske natur og ikke minst også arkitektur bør Norge være et attraktivt innspillingsland for utenlandske filmproduksjoner. De siste årene har vi mistet flere store filmproduksjoner som følge av høyt kostnadsnivå, og manglende filmincentivordning. Samtidig spilles flere norske filmer helt eller delvis inn i utlandet. I fjor gjaldt dette en av tre norske filmer. Dette vil vi gjøre noe med. Derfor vil vi innføre en incentivordning fra 2016, sa Widvey under pressekonferansen.

Andre land som har lignende incentivordninger kan vise til gode tall for turismen når store filmproduksjoner er blitt lagt til landet.

– En incentivordning vil gi oss reklameverdi som langt overstiger de tradisjonelle markedsføringsbudsjettene til Innovasjon Norge. Dette er noe av det viktigste myndighetene kan gjøre for å løfte Norge som reisemål, sier Krohn Devold.

Les mer om saken på nettsidene til NHO Reiseliv.