Månedens bedrift: Pegasus Kontroll

For 20 år siden bestemte Øyvind Kittelsen seg for å skape noe nytt i sikkerhetsbransjen. I dag har Pegasus Kontroll 120 ansatte og aktivitet i flere land.

#205

Øyvind Kittelsen har skapt nye muligheter i sikkerhetsbransjen gjennom Pegasus Kontroll. Fotograf: Trond Madsen

Publisert 29.03.17

Agder

Øyvind Kittelsen mente at sikkerhetsbransjen burde kunne tilby mer enn bare vektertjenester og verditransporter. Han så muligheter for å skape merverdi for kundene gjennom å utvikle nye tjenester, og det var altså disse ideene han tok med seg da han etablerte Pegasus Kontroll for 20 år siden. I dag har selskapet virksomhet i Sverige, Danmark, Finland og Østerrike. I Norge er det etablert egne kontorer i Oslo, Stavanger, Bergen, Ålesund, Trondheim og Bodø - i tillegg til hovedkontoret i Kristiansand.

Morsomt

- Det har vært en morsom reise, og det er fortsatt veldig morsomt å holde på med dette. Nå jobber vi med konkrete planer for å styrke virksomheten på nordisk basis, forteller Øyvind Kittelsen som fortsatt er administrerende direktør og dominerende eier i selskapet.

Pegasus Kontroll tilbyr ikke tradisjonelle vektertjenester. - Vi har jo en uniform her i bedriften også, men jeg vet egentlig ikke hvor den befinner seg, forklarer Kittelsen med glimt i øyet og snert i replikken.

- Vi jobber tett med våre kunder for å styrke både topplinjen og bunnlinjen hos dem. Det betyr at vi hjelper våre oppdragsgivere med å skape bedre kundeopplevelser, samtidig som vi også bistår med å avdekke svinn, uregelmessigheter, butikktyveri og andre former for økonomiske tap. Det handler også om å avdekke svakheter i rutiner og kontrollsystemer, i tillegg til at vi hjelper til med å utvikle kompetansen blant våre kunders medarbeidere, sier Øyvind Kittelsen.

Kundene

Pegasus Kontroll har i løpet av sine 20 år opparbeidet seg et imponerende kundenettverk. Flere av de største og mest profesjonelle aktørene innen norsk handel er på kundelisten.

- Vi er veldig stolte av kundene våre. Vi ser dem som partnere, og vi utvikler stadig nye tjenester etterhvert som kundene avdekker nye behov, sier Kittelsen.

På kundelisten finner man blant andre Norgesgruppen, Coop, Vinmonopolet, Umoe-gruppen og mange andre kjente merkevarer innen handel og service.

- Vi har også gode relasjoner til virksomheter her i regionen som for eksempel Dyreparken og Color Line. Det har vært veldig moro å jobbe med disse i mange år, og ikke minst i samarbeid med Dyreparken har vi vært med på en veldig spennende reise, forteller Øyvind Kittelsen.

Pegasus Kontroll tilbyr blant annet "mystery shopping" for sine oppdragsgivere. Det betyr at de har medarbeidere som reiser rundt og besøker butikker som vanlige kunder. Da sjekker de kundebehandling og kundeopplevelser, for i bidra til å utvikle service og kvalitet.

- Vi hjelper også Vinmonopolet med å opprettholde høy kundetilfredshet, samtidig som de skal ivareta sitt samfunnsansvar, sier Øyvind Kittelsen.

Misligheter

Samtidig jobber også Pegasus Kontroll med å avdekke økonomiske misligheter internt hos oppdragsgiverne. - Vi avdekker som regel 250-300 underslagssaker hvert år. Samtidig tilbyr vi konsulenttjenester for å hjelpe virksomhetene med å forhindre ulike former for svinn, opplyser Pegasus-sjefen.

- Vi deler våre tjenester inn i fire hovedgrupper: kontroll, kurs, kundeinnsikt og spesialtjenester. Ett av våre fortrinn er at vi har en annen tilnærming enn revisorer og de som er gode på å kontrollere papirer og dokumentasjon. Vi ser på rutiner og praksis, og dermed har vi også opparbeidet oss solid erfaring med hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Dermed klarer vi også ofte å finne de hullene som kan påføre bedriftene store tap, sier Øyvind Kittelsen i Pegasus Kontroll.