Månedens bedrift: Hennig-Olsen Is

Nå er Hennig-Olsen Is Norges største iskremprodusent. En del av suksessoppskriften er selvsagt den gode iskremen, men også det tette samarbeidet mellom ledelse og ansatte, mener HR-direktør Jan Erik Narvesen.

#205

HR-direktør Jan Erik Narvesen er stolt over at Hennig-Olsen Is kan kalle seg "månedens bedrift" - men enda mer fornøyd med å være markedsleder på det norske markedet. Fotograf: Trond Madsen

Publisert 30.06.17

Agder

Hennig-Olsen Is er sammen med Diplom Is de to store isfabrikantene i Norge – og de har lenge knivet om å være størst.

Hos Hennig-Olsen Is i Kristiansand har de alltid ment at deres produkter er best, men det er altså først nå i år de kan kalle seg markedsledere innen is-bransjen.

- Vi har hatt et veldig godt år så langt. Blant annet fikk vi tilbake Bunnpris-kjeden som  kunde tidligere i år. Det bidrar til en økt omsetning på over 40 millioner kroner pr år, forteller Jan Erik Narvesen.

Må ikke bli selvgode

Hennig-Olsen Is er leverandør til Norgesgruppen, mens konkurrenten har tilsvarende posisjon hos Rema 1000-butikkene. Dermed er det gjerne når leveransene på kjedenivå endrer seg at det også skjer forskyvninger knyttet til markedsposisjon.

- Men vi kan ikke hvile på laurbærene. Vi ser at store deler av varehandelen er i endring, og vi er blant annet spente på hva økt netthandel av dagligvarer vil komme til å bety for oss. Is er et typisk impulskjøp-produkt. Dersom færre vil oppsøke butikkene i fremtiden, så kan det få betydning for vårt salg, sier Jan Erik Narvesen.

– Vi er veldig bevisste på at vi ikke må bli selvgode. Den dagen vi blir det, så starter også nedturen, slår han fast.

Det norske ismarkedet er spesielt, fordi tollbarrierer bidrar til at det er vanskelig for de store, utenlandske aktørene å etablere seg.

– Dersom det skjer endringer på dette området, vil vi nok oppleve at giganter som Nestlé og Unilever forsøker seg på det norske markedet. Vi jobber derfor hele tiden med å forbedre oss på alle områder, slik at vi skal være mest mulig konkurransedyktige uansett hva som skjer, sier Jan Erik Narvesen.

Stolte sørlendinger

Hos Hennig-Olsen er de stolte over å være en sørlandsk merkevare. Tilknytningen til Sørlandet mener de er et konkurransefortrinn.

– Vi selger et produkt som passer til «sommer, sol og Sørlandet». Derfor bruker vi også vår opprinnelse i denne landsdelen som en del av markedsføringen vår, forklarer HR-direktøren.

Gode kvalitetsprodukter som har god smak og er preget av ekte håndverk er basisen for at Hennig-Olsen Is har utviklet seg til å bli landets største i sin bransje. I år regner de med å omsette for rundt 800 millioner kroner ut fra fabrikk – og målet er å passere en milliard i omsetning innen rimelig tid.

- Men det holder ikke å ha de beste produktene hvis ikke de andre elementene i verdikjeden er på plass. For vår del har det vært et viktig strategisk grep å gå fra egen distribusjon til grossist distribusjon for snart fem år siden, samtidig som vi har hatt, og har et langvarig samarbeid med Norgesgruppen. Når Norgesgruppen har tatt stadig større markedsandeler i dagligvarehandelen, så har det naturligvis også kommet oss til gode, sier Jan Erik Narvesen.

Likevel er ikke gode produkter med bred distribusjon nok, dersom man ikke gjør jobben ordentlig også på hjemmebane. Det er først da resultatene viser seg. Og hos Hennig-Olsen Is har det vært jobbet målrettet og langsiktig i alle ledd for å forbedre prosessene.

- Da jeg begynte å jobbe i Hennig-Olsen Is i 1997 kunne vi i et godt år ha driftsmarginer på 3-4 prosent, selv etter en meget god sommer. Det er ikke tilfredsstillende i det lange løp. Derfor har vi jobbet mye med intern organisering, kostnadsstruktur og lønnsomhetsanalyser. Det har gitt resultater. I 2016 fikk vi en resultatmargin på over 10 prosent. I det siste har vi også begynt å jobbe med lean-metodikk for å bli ende mer effektive i verdistrømmen. I tillegg skal vi bli enda bedre til å jobbe sammen med innovasjon i hele bedriften, sier Jan Erik Narvesen som skryter veldig av de rundt 300 medarbeiderne som har bidratt til å gi Hennig-Olsen Is posisjonen som markedsleder.

Unik bedriftskultur

- Vi har en unik kultur – en Hennig-Olsen ånd – her i bedriften. Paal Hennig-Olsen er den fremste målbæreren for den unike bedriftshistorien og kulturen som preger virksomheten. Han er tredje generasjon eier og synlig tilstede i bedriften. Dersom vi hadde blitt kjøpt opp av en finansiell investor, ville det endret kulturen. De ansatte har en sterk lojalitet til eierfamilien og produktene, og vi investerer derfor også i faglig utvikling hos våre medarbeidere, forklarer Jan Erik Narvesen.

De har etablert «Iskremskolen» som intern opplæring i håndverket. Bedriften har også vært en pådriver for at flest mulig skal skaffe seg fagbrev. De er også en aktiv lærebedrift som har lærlinger innen både industriell matproduksjon, salg, automatisering, industrimekanikk samt logistikk/ lager.

- Det blir stadig færre ufaglærte i produksjonen, også fordi vi automatiserer mer og mer. Dermed stilles det nye faglige krav til våre medarbeidere. Vi er også en bedrift som har et høyt antall medarbeidere med bakgrunn fra andre land. Det har fungert veldig bra for oss, men vi er også nøye på at vi skal ha et felles språk. Derfor skal det bare snakkes norsk blant de ansatte, slik at ingen skal føle seg usikre og utenfor fordi de ikke forstår hva kolleger og andre snakker om. Vi mener mangfold blant våre medarbeidere er en stor styrke. Samtidig skal vi huske på at mangfold handler om mye mer enn bare nasjonalitet, sier HR-direktør Jan Erik Narvesen hos Hennig-Olsen Is.