Månedens bedrift: Hesnes Kjøkken

Godt håndverk. Lidenskap for faget. Og en ukuelig tro på at kvalitet i hele verdikjeden er lønnsomt. Det har skapt grunnlaget for at Hesnes Kjøkken AS har blitt en anerkjent og etterspurt matvareprodusent på Sørlandet.

Hesnes Kjøkken

Daglig leder Bjørnar Amdahl ved Hesnes Kjøkken smiler fornøyd sammen med medarbeiderne Ke Chanya Meesangbet og Sunniva A.R. Kristoffersen (til høyre).

Publisert 19.05.17

Agder

Det er ni år siden Bjørnar Amdahl bestemte seg for at han ville prøve noe nytt etter å ha jobbet ved profilerte restauranter og delikatessebutikken i Oslo. Han ville skape sitt eget, og tilfeldighetene ville det slik at ekteparet Katrine Hesnes Jarnes og Frode Jarnes samtidig skulle overta ansvaret for Hesnes Gartneri i Grimstad der Katrine er tredje generasjons eier.

Gartneri og kjøkken

- Jeg gikk sammen med Frode på kokkeskolen, og har kjent dem begge i snart 20 år. De følte at det var nødvendig å ta noen nye grep omkring driften av gartneriet og å utvide tilbudet. Dermed kom ideen om Hesnes Gartneri & Kjøkken, forteller Bjørnar Amdahl.

Han flyttet til Grimstad og bygde bokstavelig talt stein på stein for å legge grunnlaget for den nye virksomheten.

- Huset er ble bygd nytt, og jeg har selv stått med boremaskin og boret i fjellet her for å gjøre tomta klar. Veldig mye er gjort er helt fra bunnen av, slik at det skulle bli akkurat slik vi vil ha det, sier Bjørnar Amdahl.

Attraktivt spisested

I starten bodde han rett over den nye kafeen han har etablert. For oppstarten er alltid mest krevende. – Nå har familien og jeg flyttet til Kristiansand, så vi har litt avstand mellom jobb og privatliv, men så er det heller ikke nødvendig å jobbe 17 timer i døgnet for å få det til å gå rundt, sier han.

Virksomheten er utviklet over tid. I dag er det et attraktivt spisested som gjerne besøkes av dem som har et ærend til gartneriet. I tillegg produserer han ulike typer produkter med utgangspunkt i det som dyrkes på gartneriet. Dette kan være saft, chutney og ulike typer bakevarer. Den største suksessen rent omsetningsmessig har vært kjeks som tilsettes krydder og smaker fra urter fra gartneriet. – Vi har nå fått en avtale med Norgesgruppen, slik at våre kjeks kan selges i deres butikker. Samlet var omsetningen på egenproduserte varer, som kjeks, saft, majones, pesto og marmelader, rundt 1 million kroner, forteller Bjørnar Amdahl.

Høysesong

Alt i alt rundet Hesnes Kjøkken AS en omsetning på 5 millioner kroner i 2016. – Vi har stort sett hatt en bedring i lønnsomheten hvert år, selv om fjoråret ble noe svakere enn tidligere. Slik det ser ut nå, regner vi likevel med at vi retter opp dette i 2017. De neste månedene blir veldig viktige for oss, fordi det er perioden mai til september som er de fire viktigste månedene for oss. Da er det størst interesse for hagestell, og vi har størst omsetning når det er mange besøkende til gartneriet, sier Bjørnar Amdahl.

Selv om Hesnes Gartneri og Hesnes Kjøkken formelt sett er to ulike bedrifter, så markedsfører de seg som en enhet. Det er totalopplevelsen – og fellesskapet mellom de to virksomhetene – som gjør dem unike i markedet.

- Vi er to separate bedrifter som fungerer sammen og jobber hånd i hånd. Med Gartneri og Kjøkken på samme sted blir råvarene ekstra jordnære. Veien er kort fra jord til bord, sier Bjørnar Amdahl.

Fornøyd med NHO

Han er også svært fornøyd med å være en del av NHO-fellesskapet – både fordi det gir trygghet, men også fordi det har vist seg å være gunstig økonomisk.

- Vi sparte inn hele medlemskontingenten bare på å bytte til NHO Forsikring. I tillegg har vi også svært gode erfaringer med å ha skiftet til NHO Innkjøpskjeden. Det gir oss bedre rabatter, større bonuser og bedre oppfølging enn det vi hadde tidligere. Våre erfaringer med å være medlemsbedrift i NHO er derfor svært gode, sier Bjørnar Amdahl.