Kataloghaiene kommer- tips for håndtering

Sommer og ferietid er høysesong for kataloghaier. Mange bedrifter vil i sommer bli lurt til å betale for annonser og oppføringer de ikke har bruk for. Vær oppmerksom på de vanligste metodene og les våre råd her.

Publisert 23.06.15

Finnmark

Kataloghaiene opptrer i flokk om sommeren. De vet å utnytte en hektisk forsommertid og at mange bedrifter i løpet av ferieavviklingen lar uerfarne vikarer ta seg av rutineoppgaver som for eksempel betaling av fakturaer. Sørg derfor for å etablere gode og sikre rutiner for fakturabetalinger og håndtering av pågående selgere i sommer.

En vanlig svindelmetode går ut på å sende bedriften en faktura uten forutgående avtale eller bestilling i håp om at denne likevel skal bli betalt. En annen vanlig metode er å utforme et tilbud på en slik måte at det hos bedriften oppfattes som en faktura som må betales. Enda en annen vanlig metode går ut på å ringe bedriften med forespørsel om å fornye det svindleren påstår er en eksisterende katalogoppføring.

Kreativiteten i bransjen er stor og svindelmetodene er mange. Dersom du greier å overholde følgende generelle råd mener vi likevel at du vil kunne komme deg gjennom sommeren uten å bli lurt av en kataloghai:

  • Ikke aksepter et tilbud, verken muntlig eller skriftlig, uten at du er sikker på hva det omfatter.
  • Er du i tvil om hva tilbudet består i eller hvem leverandøren er, be om skriftlig dokumentasjon før du tar en avgjørelse. Sørg for å ha oversikt over avtalevilkårene, særlig bestemmelser om pris, betaling, bindingstid og opphør. Les gjennom all tekst, også den som er skrevet med liten skrift.
  • Sjekk at ordrebekreftelser og fakturaer virkelig stemmer overens med det du mener å ha bestilt eller avtalt.
  • Hvis du blir forsøkt presset til å takke ja til et ”spesielt godt tilbud”, er det grunn til å være ekstra skeptisk. Si "nei" og legg på.

Varslingslisten

For å bekjempe kataloghaier har NHO i samarbeid med andre organisasjoner etablert Varslingslisten.

Varslingslisten er et selvhjelpsverktøy for norske virksomheter, slik at de lettere kan gå klar av upresis markedsføring og andre uryddige salgsfremstøt som lett blir misoppfattet.

Virksomheter som opplever slike problemer, kan:

  • Få hjelp ved å lese nettsiden til Varslingslisten
  • Hjelpe andre bedrifter ved å rapportere egne erfaringer til Varslingslisten