VALG 2013

- Godset velger alltid minste motstands vei

Det fikk stortingskandidatene høre av Gerdt Meyer i logistikk og transportbedriften Kuehne+Nagel 29. august. Det er noen muligheter og begrensninger innenfor logistikk og transport i Norge og på Vestlandet.

Publisert 29.08.13

Hordaland, Valget 2013

Kuehne+Nagel er et internasjonalt selskap som er en av verdens største innen containertransport. Selskapet har kontorer i over 100 land.

Sårbar infrastruktur
Med stengningen av Gudvangatunnelen på E16 har vestlendingene fått føle på kroppen hvor sårbart vår infrastruktur er, fortalte Meyer. Både ved at Bruravik-Brimnes ikke klarte å håndtere trafikken, men også problemene i Hardanger når to vogntog møtes på smale veier. Det kreves et kraftak for å få en infrastruktur som kan håndtere de mengdene av gods som skal til og fra Vestlandet.

NHO Logistikk og Transport som er landsforeningen for næringen har også et lokalt styre med Leif Arne Strømmen som leder. Strømmen er også ansatt i Kuehne+Nagel. Foreningen er opptatt av et effektivt transportsystem for Hordaland, blant annet ved å bygge fergefri E39, Nyborgtunnelen nordover på E39, ny havn og jernbaneterminal på Flesland.

Krever utbedring av Dokken Vest
Politikerne fikk se et ferskt bilde av steinhaugen som ligger på Dokken Vest. Man var i gang med å utbedre havnen for å få tilgang på med areal og kaiplass, men arbeidet ble stanset pga en konflikt om eiendomsretten ved havnen. I 7 år har steinhaugen blitt liggende til stor  irritasjon for operatørene i havnen.

Alle jobber med å få flyttet havnen ut av Bergen sentrum, men dette planarbeidet går tregt, og imellomtiden bør man gjøre det beste ut av situasjonen, da bør Dokken Vest ferdigsstilles så raskt som overhode mulig.

Tilstede fra kandidatene:

AP: Jette Christensen (2. kandidat)

H: Øyvind Halleraker (2. kandidat) og Sigurd Hille (5. kandidat)

Frp: Gjermund Hagesæter (1. kandidat)

Sp: Steinulf Tungesvik

Krf: Marita Moltu (7. kandidat)

V: Åsta Årøen (2. kandidat)

SV: Ingen.