Stor interesse for eierskifte i Nordhordland

Over 60 fremmøte fikk høre om erfaringer fra gode generasjons- og eierskifter på Alver Hotel tirsdag 18. februar. - I Nordhordland er 53% av de sysselsatte i privat sektor ansatt i en bedrift hvor en eier har majoritet, sa Kristian Skjølaas, prosjektleder i Eierskiftealliansen i Hordaland.

Prosjektleder Kristian Skjølaas viser hvordan eierskifte utført i tide, kan sikre virksomhetens videre vekst.

Prosjektleder Kristian Skjølaas viser hvordan eierskifte utført i tide, kan sikre virksomhetens videre vekst.

Publisert 18.02.14

Hordaland, Eierskiftealliansen

Små- og mellomstore bedrifter der en eier sitter på 50,1% eller mer av aksjene har en større risiko for ikke å utvikle seg positivt enn andre bedrifter, dersom ikke er eierskifte utføres i tide viser forskning.

Formålet med prosjektet er å øke eiere i små- og mellomstore bedrifters bevissthet og kunnskap om genersjons- og eierskifter. - Det er viktig å planlegge et eierskifte i tide, sa Frode Nergaard Fjeldstad, styremedlem i Eierskiftealliansen da han åpnet møtet. - Gjennom å arrangere frokostmøter hvor eiere kan møte eiere lager vi arenaer hvor man kan utveksle erfaringer, sa Fjeldstad.

Daglig leder i Thermotech AS, Vegard Rong Koppang fortalte hvordan bedriften ble solgt til Indutrade. Han fortalte forsamlingen viktigheten av å være godt forberedt før et eventuelt salg. - De personene som sitter på andre siden av bordet er profesjonelle oppkjøpere. Da gjelder det å vite alt om sitt eget selskap, og oppgi riktig informasjon, hvis ikke kan man bli konfrontert med det senere. 

Eirik Eknes, daglig leder i Eknes Karosseri AS fortalte hvordan bedriften hadde gjennomgått et generasjonsskifte. For dem var det viktig å gjennomføre et generasjonsskifte som samtidig i varetok husfreden i familien. Prosessen er enda ikke helt gjennomført og viste at ting tar tid.

Olav Platou fra Nordea private banking fortalte om de skattemessige utfordringene ved generasjons- og eierskifte. Her er de lurt å alliere seg med rådgivere, helst lenge før man har tenkt å selge, sa Platou.