Morgendagens endrere

1300 elever, 60 bedrifter - blir det match?

Student Ida Leite

Publisert 14.01.16

Hordaland, Aksjon lærebedrift

Det manglet ikke hverken entusiasme, faste håndtrykk eller smil når håpefulle elever møtte bedrifter på stand under Læreplasskonferansen 2016. Det sørget Tom Knudsen for når han åpnet dagen med en soleklar oppfordring: - Dette er en mulighet til å gi et godt førsteinntrykk! Når Roger Pilskog fra LO i tillegg minnet elevene på at jo tidligere man er ute, jo flere bedrifter er det å velge mellom, var agendaen satt for de 1300 elevene.

Ida Leite, som går på reiselivslinjen ved Amalie Skram, var en av elevene som møtte opp. Hun satte stor pris på at NHO, LO og Hordaland Fylkeskommune stelte istand konferanse for yrkesfagelevene.

- Det jeg tar med meg herfra i dag er 'gao pao' - at jeg må være aktiv og ta initiativ selv for å finne læreplass, sier hun.

Det er åpenbart lettere for noen å få læreplass enn andre. Lærer Inger Nelly Skage var svært fornøyd med programmet, men påpeker at det er få av hennes elever som fullfører løpet til fagbrev.

- Jeg underviser design og håndtverk på Sotra vgs. og opplever at det er vanskelig å finne lærebedrifter for smale yrkesfag. Men det er veldig viktig å få frem hvor nyttig yrkesfag faktisk er. Selv om elevene mine kanskje ikke alltid ender opp som håndtverkere, blir de for eksempel gode og praktisk anlagte lærere.

En annen utfordring for elevene er å få oversikt over hvilke bedrifter som er interessert i lærlinger med nettopp deres kompetanse.  Her lønner det seg å tenke utenfor boksen. Gerd Skår, lærling i Norwegian, tror noen elever begrenser seg selv.

Lærling Gerd Skår

- Mange tenker gjerne 'jaja, nå går jeg på elektro - da får jeg bli elektriker'. Men det stemmer overhodet ikke. Vi i Norwegian er for eksempel kjempeinteressert i lærlinger fra det faget. Selv gikk jeg på toppidrettsgymnas og hadde egentlig tenkt å bli politi - jeg hadde aldri tenkt at jeg kom til å jobbe i Norwegian! Men det å være lærling er utrolig spennende og man får innblikk i mange ulike avdelinger. Så lenge du er en god 'team mate' passer du inn hos oss.

Preben Thosen er enig i at elevene må se mulighetene, også utenfor sin egen fagkrets.

 - Når jeg kom hit i dag visste jeg ikke helt hva jeg skulle forvente. Kommer det til å bli timesvis med langdryge foredrag? Men når jeg kom og så bedriftene på stand tenkte jeg at 'dette er jo ikke så ille!'.  Jeg tar helsefag ved Olsvikåsen videregående, og vet at mange assosiserer helsefag med å bli hjelpepleier, eller videreutdannelse til lege, sykepleier osv. Men vi kan faktisk gjøre utrolig mye annet også. Vi lærer konfliktløsing, og hvordan man hjelper og tar vare på folk. Det er et kjempebra grunnlag om man f.eks. vil bli brannmann eller politi - eller massør, slik som jeg, smiler han.

Sondre Wigum tror noen elever er for kresne. - Folk velger det de har hørt om og ser på TV. Selv jeg tenker litt sånn - det hadde vært flott å ha arbeidserfaring fra f.eks. Statoil på CVen. Han går VG3 på automasjonslinjen ved Slåtthaug Vgs.

- Men jeg er ikke kresen, altså. Min førsteprioritet er å få et fagbrev og jeg kommer aldri til å si nei til en læreplass. Jeg er først og fremst ute etter kunnskap.

Tilstede var også Frank Halhjem fra Fagopplæringskontoret. Han er opptatt av at elevene må bli bevisst på at de har rett til å ta påbygg dersom de har fagbrev.

- I dag er det slik at de 'flinke' elevene blir oppfordret til å gå allmenn, blant annet de som ønsker å bli ingeniører. Da går det de tror er den korteste veien, gjennom allmenn og universitet eller høyskole. Men om man har to kandidater, en ingeniør med fagbrev, og en ingeniør uten praktisk erfaring. Hvem tror du vil få jobben?

Halhjem beskriver fagbrevet som et kinderegg. - De med fagbrev får først jobb, bedre stillinger og bedre lønn.

Akkurat dette er et viktig poeng også for Stine Fjeldstad, som leder Aksjon Lærebedrift i NHO Hordaland.

- Med god erfaring fra arbeidslivet kan lærlingene ta informerte valg om karrieren sin og eventuelt utdanne seg videre, om de ønsker det. Som fagopplæringssjefen Torbjørn Mjelstad sa under konferansen: Disse elevene er morgendagens endrere, de får sette premissene for fremtidens arbeidsliv. Mulighetene er mange!