#SelgNorge-prisen til Ylvis

Ylvis-brødrene Bård og Vegard Ylvisåker er tildelt NHO Reiselivs #SelgNorge-pris for oppmerksomheten de har skapt rundt Norge med verdenssuksessen «The Fox».

Publisert 20.05.14

Hordaland

#SelgNorge-prisen 2014 ble delt ut av administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv under NHO Reiselivs årskonferanse i Bergen tirsdag.

Musikkvideoen og låten «The Fox» har gått som en farsott verden rundt og er sett over 400 millioner ganger på videodelingsnettstedet YouTube siden september i fjor. Den virale suksessen førte til at komikerduoen fra Bergen ble invitert til to av USAs største talkshow. Ylvis har også opptrådt på Asias største musikkshow – Mnet Asian Music Awards – hvor de vant prisen for Beste internasjonale artist.

Populærkulturelle megascener

«Ylvis har truffet en universell nerve med bruk av selvironi og absurd humor rundt et uventet sangtema. Duoens suksess på verdenskanalen YouTube, og deres mange opptredener på andre populærkulturelle megascener, har skapt oppmerksomhet rundt Norge på en helt ny måte.», skriver #SelgNorge-juryen i sin begrunnelse.

Juryen består av administrerende direktør Kristin Krohn Devold og kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv, og rådgiver Christian Kamhaug i konsulentbyrået Gambit H+K.

På videopptak takket Bård og Vegard Ylvisåker for æresbevisningen fra norsk reiseliv.

#SelgNorge-prisen består av et diplom og et maleri av Terje Risberg.

– Øker interessen for Norge

#SelgNorge-juryens formann Christian Kamhaug mener det er liten tvil om at Ylvis gjennom «The Fox» har bidratt til at flere i utlandet har hørt om Norge.

– Sammen med tv-serien «Lilyhammer», Disney-filmen «Frost» og Jo Nesbøs bøker har Ylvis klart å pirre nysgjerrigheten til en hel verden. Utlendinger spør seg trolig hva det er med dette snødekte landet i nord hvor de kler seg ut som rever og hvor det skrives mørk kriminallitteratur. Hvorvidt disse norske suksessene bidrar til at det kommer flere turister i år eller neste år, er vanskelig å si nå, men samlet sett er det med på å øke interessen for Norge, sier Kamhaug, som til daglig jobber med digital kommunikasjon, sosiale medier og reiseliv i Gambit H+K.

I år er første gang #SelgNorge-prisen blir delt ut. Navnet på prisen skriver seg fra NHO Reiselivs kampanje #SelgNorge på bildedelingstjenesten Instagram. Med kampanjen ønsker NHO Reiseliv å oppfordre alle til å vise frem sine favorittreisemål i Norge. I skrivende stund er nesten 10.000 #SelgNorge-bilder delt på Instagram.