Kundene kommer langveisfra til Flisa

De har bevist at den unike kundeopplevelsen trumfer det meste. Med et nyutviklet digitalt papir skal de nå skape enda et eventyr i den lille landsbyen.

#205

Per Otto Sletten viser det nye digitale papiret som nå trykkes i 140 000 skolebøker. Fotograf: Ingvild Bergersen

Publisert 06.09.17

Innlandet

- Du må sitte fremst i bussen og være nysgjerrig på hvor den skal hen, sier Per Otto Sletten engasjert. Han er daglig leder i Flisa Trykkeri.

Trykkeribransjen har hatt en tøff periode med mye omstilling de siste 20 årene. Digital teknologi, hjemmeprintere og priskonkurranse fra Baltikum har presset flere norske trykkerier ut av bransjen. Men slik er det ikke her på Flisa. Per Otto og hans ansatte tråkker gassen i bunn. På syv år har de doblet omsetningen.

Dobbel omsetning i en fallende bransje

Vi er på besøk i hyggelige lokaler, midt i sentrum av landsbyen Flisa. I første etasje popper trykksaker ut fra store, moderne maskiner. I andre etasje sitter grafikere og illustratører, og utfører tjenester for trykkeriets stadig voksende kundemasse. 

Da Per Otto Sletten og Ole Peder Berggren tok over driften for 17 år siden hadde trykkeriet elleve ansatte. I dag er antallet steget til femti, fordelt over flere nye forretningsområder og fire søsterbedrifter. 

Ifølge Per Otto bygger suksessen på gode investeringer i moderne utstyr, en fremovelent kultur og en særegen profilering. 

Vi gir kunden en uhøytidelig opplevelse

"Itte akkurat urbant"

- Vi er uhøytidelige og har valgt å profilere oss med utgangspunkt i den plassen vi kommer fra, forklarer Per Otto. Flisa ligger i Norges største potetdistrikt og kan ikke sies å være en urban plass. Eller, «itte akkurat urbant», som slagordet lyder.

- Vi gir kunden en uhøytidelig opplevelse, litt humor og grunn til å smile. 

Og det ser ut til å virke. Kundene kommer i dag helt fra Oslo. De siste 17 årene har omsetningen økt fra 6 til 80 millioner kroner!

Smarttelefonen skal gi nytt liv til papiret

I trykkeriavdelingen går produksjonen for full maskin. I løpet av høsten skal 140 000 skolebøker med Digitalt papir sendes til et par tusen norske skoler. 

Det Digitale papiret er en nyvinning fra Flisa Trykkeri, basert på AR-teknologi, utviklet av trykkeriets søsterbedrift Spire web&design. Per Otto viser oss hvordan filmsnutter og 3D-figurer nærmest hopper ut av boka foran oss, ved hjelp av en app på smarttelefonen som «snakker» med det digitale papiret. 

Anny Møllerud og Pernille Ø. Gresmo er i full sving i trykkeriavdelingen. Fotograf: Ingvild Bergersen

To ansatte i trykkeriavdelingen

teknologien tar utgangspunkt i smarttelefonen


Dette er imponerende saker, og heldigvis har noen allerede oppdaget verdien av teknologien. Sammen med MatPrat og Matopedia leverer Flisa Trykkeri nå kokebøker til tusenvis av norske elever.

- Det mest geniale med dette er at det er enkelt, og at teknologien tar utgangspunkt i smarttelefonen, forklarer Per Otto.

Kanskje får verdensledende hi-techselskaper nå konkurranse fra et trykkeri på Flisa? Om ikke annet håper Per Otto at budskapet om det digitale papiret kan nå ut til flere. Bruksområdene er mange, mener han: Bruksanvisninger, annonser i aviser og tidsskrift, reiselivsbrosjyrer og reklameplakater er noen av dem.