Byggopp med matematikk

Jevnaker skole med bedriftspartnere ga 96 elever ved 8. klassetrinn en opplevelse i praktisk arbeid med matematikk via et husbyggerprosjekt.

Publisert 22.06.15

Innlandet

Tronrud Bygg AS, Nordic Isoelementer AS, Jensen Bygg Team AS og Natre Vinduer AS er  Jevnaker skoles bedriftspartnere i deres arbeid  med realfagene og yrkesfagene.       

96 elever på 8.trinn fikk oppleve praktisk arbeid med matematikk via et husbyggerprosjekt i forrige uke.

Tirsdag  9.juni 2015 ble byggeprosessen av miniatyrhus igangsatt ute i skolegården. Samarbeidet med ulike virksomheter viser seg å ha stor læringseffekt. Hensikten er å vekke interesse for realfagene og bidra til framtidig rekruttering av kompetent arbeidskraft til bedriftene.

«I tillegg håper vi at dette prosjektet  vil gi elevene motivasjon og en pekepinn på hva byggfag er og at flere kommer som lærlinger om noen år, » sier driftssjefen i Jensen ByggTeam AS, Vegard Grina.

Husbyggeprosjekt på 8.klassetrinn.
Åttende trinn ved Jevnaker skole lærer matematikk gjennom praksis med byggfag.

96 elever ved Jevnaker skole bygget til sammen 20 hus.

«Prosjektet er så morsomt at selv matpausen blir forkortet»,  sier flere av elevene.

Skolen samarbeider med flere lokale entreprenører i dette arbeidet som omhandler design og håndverk, tegning og prosjektering av miniatyrhus i skalalen  1:10. Bedriftene stiller med bygg- og fagarbeidere som hjelper elevene underveis i bygging av totalt 20 hus.

Husene bygges på samme måte som dagens moderne konstruksjoner og elevene setter pris på utfordringen.

– Jeg ser at matpausen blir noen minutter kortere enn vanlig. Elevene er svært engasjerte, sier inspektør ved skolen, Fredrik Dahl.

Prosjektet er et ledd i et det landsomfattende programmet Lektor 2 der målet er å introdusere og arbeide med realfagene via praktisk arbeid i samarbeid med profesjonelle medarbeidere i lokale bedrifter. I dette prosjektet er det praktisk bruk av bl.a. matematikk som står sentralt.

Morsomt men vanskelig
Elevene jobbet svært konsertert ute på byggeplassen. De har designet og tegnet husene selv og beregnet materialbruk før selve byggeprosessen startet på tildelte tomter. 

– Det er gøy å lære hvordan et hus settes sammen, sa Phillip Illes Finstad.

– Jeg synes det er morsomt å gjøre noe praktisk, mente Tina Bråthen.

– Husbygging er både morsomt og komplisert, fortalte Hedda Mathilde Øiom.

Disse tre var foreløpig  usikre på om de kommer til å bli snekkere når de blir voksne. – Kanskje, svarte Phillip på spørsmålet.

Vil rekruttere
Vegard Grina, driftssjef i Jensen Bygg Team AS håper å se flere som lærlinger om noen år.

– Samfunnet vil skrike etter fagarbeidere. Bedriftene melder om et stort behov for håndverkere og yrkesfagutøvere framover. Det er viktig å snakke opp byggfag og fagarbeidere generelt. Jeg håper dette prosjektet vil gi elevene motivasjon og en pekepinn å hva byggfag er, sier Grina.