Publisert 02.10.15
Innlandet
Arrangementet med tittelen "det første møtet - elev i går - lærling i dag - fagarbeider i morgen" ble nylig avholdt på Hamar Katedralskole for tredje året på rad. Nærmere 170 elever fra Storhamar Videregåendeskole, Stange videregåendeskole og Hamar Katedralskole deltok på på fagdag for yrkesfagene med speed-date.
Morten Aspeli åpnet arrangementet og holdt en appell i et fullsatt auditorium med elever, lærere og representanter fra bransjer og bedrifter tilstede. Han berømmet skolen for å tilrettelegge slike aktiviteter og appellerte til bedriftene om å ta inn lærlinger.
Unge arbeidstakere vil utfordre bedriften din
Spennende møter med arbeidslivet
Elevene fikk oppleve spennende og nyttige møter med arbeidslivet. Hensikten med arrangementet er å skape en god møteplass der yrkesfag elevene får mulighet til å treffe representanter fra ulike bransjer og bedrifter. Dette er viktig for å bidra til både informasjonsdeling og inspirasjon i arbeidet med å skaffe seg en læreplass.
Bedrifter, opplæringskontor og samarbeidspartene har stands for å presentere seg og sine fag. Elevene oppsøker og presenterer seg og kommer i dialog med minst tre bedrifter. Skolen organiserer et strukturert opplegg (speed-date) for dette. I forkant har elevene jobbet med CV, søknad og trent på en mulig intervjusituasjon. Elevene får også i oppgave å gjøre seg kjent med aktuelle lærebedrifter og muligheter for læreplass.
Samarbeid mellom NHO, LO og fylkeskommunen
Med bakgrunn i Samfunnskontrakten og samarbeidet om å skape flere læreplasser i Innlandet, samarbeider Hedmark Fylkeskommune, LO Hedmark og NHO Innlandet om tiltak som fører til raskere og bedre overgang fra elev til lærling. I denne anledning arrangeres fagdager for yrkesfagene ved flere videregående skoler i fylket.
Betonmast Toten AS ønsker ny merkeordning for bedrifter velkommen
Målsettingen er følgende
- Bidra til økt kunnskap om lærebedriftene, muligheter for læreplass, krav og forventninger til framtidig arbeidskraft.
- Utvikle relasjonene mellom skole og arbeidsliv.
- Bidra til økt kunnskap om yrkesfagene i videregående skole og aktuelle lærlingekandidater.
- Å gi elevene økt bevissthet og kunnskap om gangen i søkeprosessen.