Håndverksfagene tilbake til fremtiden

Ungdomsskoleelever i Innlandet kan i løpet av noen få år velge et helt nytt valgfag. Regjeringen varsler nå en satsing på praktiske fag i grunnskolen.

NHO Innlandet ønsker å delta i utviklingen av en mer praktisk innrettet grunnskole enn den vi har i dag. Til beste for alle unge i Innlandet som senere skal ut i arbeidslivet. Fotograf: Faksimile HA 14.02.17.

NHO Innlandet ønsker å delta i utviklingen av en mer praktisk innrettet grunnskole enn den vi har i dag. Til beste for alle unge i Innlandet som senere skal ut i arbeidslivet. Fotograf: Faksimile HA 14.02.17.

Publisert 19.02.18

Innlandet

Ungdomsskoleelever i Innlandet kan i løpet av noen få år velge et helt nytt valgfag. Regjeringen varsler nå en satsing på praktiske fag i grunnskolen. Elever i ungdomsskolen vil få et nytt praktisk og arbeidsrettet håndverksfag. Dette er gledelig og en helt riktig satsning som NHO Innlandet har arbeidet for lenge. Kreativitet, samarbeidsevne, innovasjonskompetanse og gode fagfolk som Innlandet har behov for utvikles nettopp i de praktiske fagene.

Hånden former hjernen

Teknologiskiftet og fokuset på teoretiske og digitale ferdigheter må ikke gå på bekostning av håndverksmessige ferdigheter, mekanisk og fysisk bearbeidelse av materialer ved bruk av klassiske manuelle verktøy. Stadig flere fagmiljøer er enige i at det er gjennom det praktiske arbeidet, ved å bruke hendenes skapende kraft, at hjernen utvikler seg.

Ny dimensjon

Når regjeringen nå varsler at de vil innføre praktisk håndverk som valgfag allerede fra høsten 2019, og også sørge for at kunst- og håndverksfaget skal bli mer praktisk rettet enn i dag, er dette en helt riktig satsning. Den nye kunnskapen om hva praktisk håndarbeid betyr for hjernens utvikling gir en ny dimensjon til de praktiske og estetiske fagenes plass i grunnskolen.

Det er også viktig å forstå at verktøy brukes ulikt og trenger riktig vedlikehold. Koblingen mellom teori og praksis er dessuten viktig for alle fag. Det er langt lettere å forstå mål, vekt og de fysiske lover gjennom praktisk arbeid i verkstedet eller på skolekjøkkenet. 

Fremtidens skoleverksted

NHO Innlandet mener likevel ikke at norsk grunnskole skal tilbake til slik den var før L-97. Vi må tenke fremover og koble moderne teknologi med det klassisk håndverksmessige. Derfor har vi foreslått at alle grunnskoler må utstyres med et skoleverksted, som blir et rom der elever gis muligheten for å arbeide med ulike materialer som tre, metall, plast/akryl, papir, tekstiler, men gjerne også moderne materialer som kompositt, både med maskiner, teknologi, elektronikk og manuelle klassiske verktøy. 

Slik kan verkstedet bli en slags oase for skolene til å utøve teknologi som 3D-printing og IKT i relasjon med håndverk. Man behøver ikke å gå lenger enn til Finland, som i en årrekke har innrettet undervisningen på en slik tverrfaglig måte. Resultatene har ikke latt vente på seg. 

Kompetanse er avgjørende

For at skolene skal kunne ta verkstedene i bruk, trengs lærere som tør og kan håndtere utstyr. Det bør skreddersys kurs i håndverk, verktøybruk og teknologi for lærere slik at de kan følge elevene i undervisningen uten å ha fagbrev selv. 

Vi tror også at en egen hospiteringsordning for grunnskolen kan gi lærere anledning til å hospitere i bedrifter for en kortere periode, for så å ta med seg oppdatert produksjonskompetanse og håndverksfaglig kompetanse inn i undervisningen på skolen. Tilsvarende kan skolene åpne opp for fagarbeidere til å holde kurs og bidra til undervisningen på skolene. Man kan knytte kontakt med bedrifter om dette, lage egne fadder- eller partnerskapsordninger, og man kan også invitere inn pensjonister og andre frivillige som ønsker å dele kunnskap.  

NHO Innlandet ønsker å delta i utviklingen av en mer praktisk innrettet grunnskole enn den vi har i dag. Til beste for alle unge i Innlandet som senere skal ut i arbeidslivet. 

Regiondirektør, Roald Gulbrandsen