Månedens bedrift: Bergo Hotel

Bergo Hotel på Beitostølen er et hotell i særklasse. Hit kommer gjester hele året for å oppleve fjellandskap, urørt natur og spennende aktiviteter. – Bergo har blitt en solid merkevare på Beitostølen, sier administrerende direktør i Beitostølen Resort, Atle Hovi.

Bergo har blitt en solid merkevare på Beitostølen, sier administrerende direktør i Beitostølen Resort, Atle Hovi. Foto: Linn Alicia Slora Kristiansen.

Bergo har blitt en solid merkevare på Beitostølen, sier administrerende direktør i Beitostølen Resort, Atle Hovi. Foto: Linn Alicia Slora Kristiansen.

Publisert 01.05.16

Innlandet

Bergo Hotel består av et hotell, samt leiligheter og hytter. Til sammen består hotellet, leilighetene og hyttene av til sammen 1500 senger, der selve hotellet har 60 sengeplasser. Bergo Hotel er en del av Beitostølen Resort som er et familieselskap eid av Bjørnar og Atle Hovi. Selskapet består av Bergo Hotel og Radisson Blu Mountain Resort med tilsammen 2500 senger. Selskapet har 20 næringslokaler som leies ut, i tillegg til at de eier Beitostølen Skiheiser med sommerpark.

-Her på Bergo finner man ro og tid til å oppleve alt det fantastiske Beitostølen har å tilby. Vi har lange tradisjoner, og er opptatt av å vise frem helårstilbudet på Beitostølen, forteller Hovi engasjert.

Peisestue på Bergo hotell. Foto: Beitostølen.com.

Natre månedens bedrift for mars

Rekordår

Beitostølen Resort satte ny rekord økonomisk i fjor, med et driftsresultat på 10,3 millioner kroner av en omsetning på drøyt 85 millioner kroner. Hovi sier det er flere grunner til rekordåret, og referer til gunstig kronekurs og at mange virksomheter har valgt å legge kurs, konferanser og events til Beitostølen. Hovi sier årets påske ga en omsetningsøkning på 20 prosent, som betyr at årets vintersesong knuser alle rekorder.

-Vi er heldige med beliggenhet der vi kan tilby storslåtte naturopplevelser til alle årstider, i tillegg til at vi har jobbet hardt med å tilrettelegge for et helårstilbud. Dette har gjort at selskapet nå sysselsetter kun medarbeidere ansatt på helårsbasis, og det gir en kontinuerlig og stabil arbeidskraft som er viktig for god drift, konstaterer Hovi.

Det er svært populært å være i fjellet.  Beitostølen har oppleved en rekordomsetning med smekkfulle hoteller, leiligheter og hytter, med lange ventelister foran årets påske. Foto: Merete Hovi.

Dobbel positiv effekt for reiselivet i Innlandet

Arrangementsturisme er merkevarebygging

Arrangementer er viktige for å stadig vise at Beitostølen stadig har noe unikt å tilby. I månedsskiftet mars/april var det igjen NM på ski, og dette ble dekket av både TV2 og NRK. Hovi sier tilhørende medieoppslag og spredning av bilder i sosiale medier er med på å stadig vekke positive assosiasjoner til merkevaren.

-Det er viktig for oss og være med på å tilrettelegge for gode events som gir unike reportasjer både via film, tekst og bilder. Dette var igjen en suksess under NM på ski i år, sier han.

Eksempel på TV sendinger er med på å lokke turister og bygge Beitostølen som merkevare. Video: Yngve Sem Pedersen. TV2.

 

Aktivitet hele året

Hovi og medarbeiderne hans på Beitostølen har siden år 2000 jobbet med å gjøre Beitostølen til Norges ledende helårsdestinasjon i fjellet både for det norske og internasjonale markedet. De tilpasser seg markedet og utvikler stadig opplevelser til alle fire årstider.

-Dansegalla, Vårspretten, Rjupesleppet og Beitosprinten er eksempler på populære events. Samtidig har sommer-kjelkeanlegg, Olabilbakke, frisbee-golf, gyrotrampoline og høydebane nærmest gjort alpinanlegget til en fornøyelsespark på sommerstid, sier Hovi.

Sjur Børsheim var publikum under NM på ski. Han opplever Beitostølen som en attraktiv destinasjon og synes det er bra at de tilrettelegger for gode arrangement som skaper enusiasme. Foto: Linn Alicia Slora Kristiansen.

Mikko Kokslien har gått flere skirenn på Beitostølen og er fornøyd med arrangementet. Foto: Linn Alicia Slora Kristiansen.

Åge Skinstad sier at Hovi og hans medarbeidere har bygget opp en synlig og attraktiv destinasjon som er en viktig motor for utviklingen av hele regionen.

-De er en viktig aktør for å fremme Valdres generelt og Beitostølen spesielt som helårs- og ikke bare vinterdestinasjon. Dette gjør også at de blir lyttet til av reiselivsfolk i hele landet, avslutter han.

Åge Skinstad gratulerer Atle Hovi som månedens bedrift for april. Skinstad mener medieeffekten av gode arrangement er helt uvurderlig, noe Hovi kan bekrefte. Foto: Linn Alicia Slora Krisitansen.

Medlemsturne i Valdres