Månedens bedrift: Destinasjon Trysil SA

Destinasjon Trysil vant nylig gull i prisen for Content Marketing under reiselivsbransjens årlige prisutdeling. Juryen fremhevet bedriftens aktive bruk av digitale kanaler for å gjøre Trysil til en attraktiv helårsdestinasjon. – Moro at vi lykkes, sier daglig leder Gudrun Sanaker Lohne.

Trysil er en populær destinasjon i Innlandet. - Her oppleves en unik kultur der alle drar i samme retning, sier Åge Skinstad. Bilde f.v. Åge Skinstad regiondirektør NHO Innlandet, Gudrun Sanaker Lohne daglig leder i Destinasjon Trysil, Eva Ruder Thoren daglig leder i Trysil Guidene og Linn Alicia Slora Kristiansen kommunikasjonsrådgiver NHO Innlandet.

Trysil er en populær destinasjon i Innlandet. - Her oppleves en unik kultur der alle drar i samme retning, sier Åge Skinstad. Bilde f.v. Åge Skinstad regiondirektør NHO Innlandet, Gudrun Sanaker Lohne daglig leder i Destinasjon Trysil, Eva Ruder Thoren daglig leder i Trysil Guidene og Linn Alicia Slora Kristiansen kommunikasjonsrådgiver NHO Innlandet.

Publisert 28.02.17

Innlandet, Månedens bedrift

Destinasjon Trysil SA er eid av over 180 virksomheter i Trysil, og eren profesjonell og slagkraftig medlemsorganisasjon for reiselivsrelatert virksomhet i Trysil. Destinasjon Trysil består av fem årsverk samt prosjektansatte. Omsetningen i 2016 var på 17,1 millioner kroner. Oppgaven til bedriften er    gjennom målrettet arbeid å styrke Trysils konkurransekraft og markedsposisjon og å drive nettverket mellom virksomheter i Trysil ved å arrangere møtearenaer og kompetansetiltak for medlemsbedriftene. 

Destinasjon Trysil sikrer synlighet og markedsfører Trysil på en god måte. Foto: innsendt av Gudrun Sanaker Lohne.

#205

Målbildet Trysil 2020

Trysil har en egen reiselivsstrategi for Trysil 2020. Destinasjon Trysil jobber aktivt for å realisere denne strategien sammen med aktørene i Trysil, noe som innebærer å videreutvikle vinteren samt å gjøre Trysil til en attraktiv helsårsdestinasjon. Utviklingsprosjekter som Scandinavian Mountains og Trysil Bike Arena er sentrale prosjekter i strategien.

– Vi koordinerer virksomhetene i Trysil for å realisere reiselivsstrategien. Vi jobber aktivt for å tiltrekke oss internasjonale turister, og jobber for økt internasjonalisering gjennom å delta i prosjektet for å realisere en flyplass på svensk side. Trysil deltar også i prosjektet Norway Home of skiing for å få flere skigjester fra UK og NL via Gardermoen, sier Lohne.

Hedres for sitt markedsarbeid

I januar 2017 vant Destinasjon Trysil prisen for beste content marketing i reiselivsbransjens prisutdeling, HSMAI prisene. Juryen begrunner det med at Destinasjon Trysil er til inspirasjon og læringskilde for store og små reiselivsaktører i Norge. "Selv med små budsjetter og uten byråhjelp har vinneren oppnådd særdeles gode resultater med sin aktive bruk av digitale kanaler for å gjøre Trysil til en attraktiv helårsdestinasjon," lød begrunnelsen.

– I 2014 endret vi markedsstrategien i retning av å produsere mer innhold selv for å få ut budskapet. Vi har ansatt og utviklet ansatte til å bli rågode på å lage film, ta bilder, skrive og selge inn til journalister. Resultatet er at turiststrømmen har økt formidabelt. Snakk om å ha ansatte som leverer på oppdraget, smiler Lohne. - Vi har lenge hatt en solid merkevare innenfor vintersegmentet, men nå har vi altså tatt et steg videre som helårsdestinasjon. Vi anser helårsdrift som svært viktig for en bærekraftig utvikling, og det er gledelig at vi blir anerkjent for vår bevisste satsning, sier Lohne. 

 

– Bekrefter medvinden

TrysilGuidene er medlem i Destinasjon Trysil og NHO Innlandet. Selskapet har 15 personer på helår og opp mot 130 på vinterstid, som jobber med å levere opplevelser til sine gjester. Trysilguidenes visjon er å bli best på å guide opplevelser. De guider deg gjerne gjennom skiløypa på vinteren, stisykling og rafting på sommeren eller setter sammen et skreddersydd konsept for alle typer grupper og events. Den 8. juni sommeren 2017 åpner de også en egen klatrepark.

– I fjor leverte vi skiskole til om lag 23 000 personer. I år ligger vi an til å knuse denne rekorden. Til sommeren guider vi 3000 personer på stisykling, rafting og sykkel og hele 6000 personer i den nye klatreparken. Vi kan i høyeste grad bekrefte medvinden. Trysil har utviklet seg til å bli en attraktiv merkevare gjennom hele året, sier daglig leder Eva Ruder Thoren i Trysilguidene.

Trysilguidene tilbyr aktivitet sommer og vinter. Fotograf: Jonas Hasselgren

#205

 

Anita Moens skiskole er populært om vinteren. Her med Åge Skinstad. Foto: Linn Alicia Kristiansen

#205

Formidabel økning

Pontus Åkesson er leder for de to Radisson-hotellene i Trysil. Han forteller at de i fjor sommer økte antall gjestedøgn med 70 prosent sammenliknet med sommeren 2015. Bookingtallene for sommeren 2017 viser allerede en økning på 30 prosent sammenliknet med 2016. 

– Tallene beviser at Trysil lykkes som en helsårsdestinasjon. I tillegg øker omsetningen i vintersesongen, noe som tilsier at vi har fått en enda sterkere posisjon som vinterdestinasjon, sier Åkesson.

Pontus Åkesson er fornøyd med at hotellene er så godt som fullbooket i uke 7, 9, og 9. Åkesson forteller at den uka svenskene har vinterferie må han beregne 20 prosent mer i frokostbuffeten. Den svenske hotelldirektøren bekrefter selv at svensker er glade i frokost. Fotograf: Linn Alicia Kristiansen.

#205

Gode på samarbeid

Åkesson er full av lovord om samarbeidet mellom Destinasjon Trysil, kommunen, Skistar og alle reiselivsaktørene. Han roser Destinasjon Trysil sin koordinerende rolle og mener det unike i Trysil er at alle drar i samme retning, og fullfører mål og tiltak med stil.

– Når vi bestemmer oss for noe i Trysil, så bare gjør vi det. Og vi gjør det bra, smiler han.

 

Radisson Blu Mountain Resort byr på spa. Her ble det terningkast 6 i VGs stortest i januar 2017. Fotograf: Linn Alicia Kristiansen

#205

 

Tilbyr helårsarbeidsplasser

Bjarte Wigdel er daglig leder på Knettsetra AS. Bedriftseieren kombinerer restaurantdrift, vaffelstue og pub. Wigdel forteller om en omsetningsøkning hvert år de siste ti årene, og at de i år har hatt en omsetningsøkning på om lag 15 prosent sammenliknet med fjoråret. Wigdel er glad for at Destinasjon Trysil har lyktes med å markedsføre helårskonseptet, noe som betyr at flere restauranter ansetter personale gjennom hele året.

– Trysil har en helt unik posisjon i vintermarkedet, og med satsning på stisykkel har sommer og høstbesøket økt kraftig. Dette medfører at flere restauranter ansetter personale på helårsbasis, noe som er positivt for verdiskapningen. Den nyeste trenden er økende etterspørsel etter catering med kokk og servitør på hytta, røper Wigdel. 

Knettsetra i Trysil er en av medlemmene i Destinasjon Trysil og NHO. Daglig leder Bjarte Wigel forteller om en positiv utvikling. Fotograf: Medlem

#205

Skryter av Destinasjon Trysil og NHO

Lohne, Ruder Thoren, Åkesson og Wigdel er samstemte om at det er viktig for Trysil å være en del av et større nettverk, noe de er både via Destinasjon Trysil og NHO.

– For det lokale reiselivet er Destinasjon Trysil svært viktig for oss. De bidrar med det som ellers ville falt mellom to stoler. Prisen de nylig vant for sin aktive markedsføring gjør oss stolte av å være en del av Destinasjon Trysil, sier Ruder Thoren i Trysilguidene. 

Aktørene trekker frem synlighet og gjennomslag som en viktig medlemsfordel i NHO.

– NHO er en professionell organisasjon. Vi setter stor pris på at NHO synliggjør reiselivet, jobber med viktige gjennomslag for reiselivsbransjen samtidig som vi får tilgang til et stort nettverk, sier aktørene samstemt. 

Utviklingsaktør

Regiondirektør i NHO Innlandet, Åge Skinstad sier at Trysil har en unik posisjon som den største skidestinasjonen i Norge.

– Med belegg på 98 og 100 prosent i uke syv, åtte og ni beviser Trysil at de er en svært attraktiv destinasjon. Gjennom langsiktig samarbeid der alle drar i samme retning skaper de gode resultater. Over 3000 elever i skiskolen er ganske imponerende, skryter NHO-direktøren. 

Kommunikasjonsrådgiver i NHO Innlandet, Linn Alicia Slora Krisitiansen, tilføyer at Trysil i lang tid har lykkes med en svært god omsetning på vinterhalvåret, og at de nå beviser at de klarer å omsette suksessformelen til et helårskonsept.

– Destinasjon Trysil er en aktiv pådriver og en utviklingsaktør. De fortjener heder for å tilrettelegge for samarbeid, og skape et aktivt nettverk. Den positive utviklingen i Trysil er med på å sette Innlandet som reiselivsaktør på kartet, ikke bare i Norge men også internasjonalt, sier hun.

Wigdel og Åkesson er fornøyd med å være endel av et større nettverk, slik som NHO og Destinasjon Trysil.

#205

Lillehammer Hotel er vertskap for NHOs årskonfernanse

Årskonferanse til Innlandet

NHO Reiseliv arrangerer sitt årlige landsmøte rundt i Norge. I år er det Innlandet sin tur. Den 22. og 23. mai samles hele reiselivsnorge til Lillehammer.

– Det er en unik mulighet for reiselivet i Innlandet at årets landsmøte skal avholdes her. Nå har vi mulighet til å synliggjøre våre reisemål for hele reiselivs Norge. Det blir to spennende og aktive dager som jeg håper får god oppslutning, avslutter Lohne.

NHO Reiseliv sin årskonferanse arrangeres i år i Lillehammer. Les om konferansen og meld deg på.

#205

Les alt om NHOs årskonferanse i Lillehammer 2017

Kontakt oss

Linn Alicia Slora Kristiansen

Rådgiver

NHO Innlandet

lask@nho.no
Mobil
41231669