Månedens bedrift: Gomobu Fjellstue

Gomobu Fjellstue er en familiedrevet fjellstue i Vaset i Valdres. Fjellstua er en liten bedrift med store ambisjoner. Nå vil de vise frem det beste de har å by på for det kinesiske markedet.

Klare for å bli kjent med det kinesiske markedet: - Vi ser at vi har mye å hente ved å henge oss på et bra nettverk, sier Sveine.  Fotograf: Linn Alicia Slora Kristiansen.

Klare for å bli kjent med det kinesiske markedet: - Vi ser at vi har mye å hente ved å henge oss på et bra nettverk, sier Sveine. Fotograf: Linn Alicia Slora Kristiansen.

Publisert 27.03.18

Innlandet

Gomobu er en familiedrevet fjellstue som ble åpnet av Magnhild og Knut Sveine tredje juledag i 1970. Daglig leder Bjørn Oskar Sveine kjøpte stedet sammen med sin kone Astrid Sveine i mai 1991. De to har sammen drevet familiebedriften i 27 år.  

Gomobu har det som skal til for å lokke frem påskefølelsen. Fotograf: Gomobu.

#205

Gomobu har 35 rom og 10 hytter. De satser blant annet på konferanser og store selskaper som brylllup. Et av rommene er denne suiten.  Fotograf: Linn Alicia Slora Kristiansen.

#205

Stemning på Gomobu. Fotograf: Linn Alicia Slora Kristiansen.

#205

Vil innta det kinesiske markedet 

Gomobu hadde i 2017 omlag 8.800.000 kroner i netto omsetning. Bedriften består av 15 ansatte og sju årsverk. På Gomobu er det 35 rom og 10 hytter til disposisjon, noe som tilsier 150 senger.

- Driften vår er rettet mot turistmarkedet. Vi satser mye på selskaper, bryllup, og bedriftsmarkedet. Vår utfordring er å fylle opp skuldersesonger og midtuke på vinteren. Nå har vi innledet et samarbeid med Innovasjon Norge og deltar i deres Global Growth program for å bli bedre kjent med hva vi kan tilby det kinesiske markedet, sier Sveine. 

Gomobu har et særegent uttrykk, og tilbyr det lille ekstra. Fotograf: Åge Skinstad.

#205

 

Timbra er et 200 år gammelt tømmerhus på hyttetunet med alt til konferanse og store selskaper.

#205

Investeringsvillige kinesere

Kina har en målsetning om at 300 millioner kinesere skal få kjennskap til vintersport, og planlegger å investere 1500 milliarder kroner innen vinteridretten de neste årene. Etter tidenes beste medaljefangst i vinter-OL i PyeongChang, ser Kina til Norge for å forberede landet til OL på hjemmebane.

- Utover det tyske og danske markedet er Kina en del av vår vintersatsning. Dette er et nytt og uprøvd marked som er spennende å bli kjent med, ettersom de har store ambisjoner. Innovasjon Norge har lagt et løp for dette der flere bedrifter fra Innlandet deltar. Vi ser at vi har mye å hente ved å henge oss på et bra nettverk, sier Sveine.       

Tar sats: Bjørn Sveien sier Gomobu Fjellstue nå er med i Innovasjon Norge sitt Global Growth program for å bli bedre kjent med det kinesiske markedet. Fotograf: Gomobu.

#205

Hårete mål: Kinesiske myndigheter har et mål om at 300 millioner kinesere skal gjøres kjent med vintersport innen 2022. Fotograf: Innovasjon Norge. 

#205

Oppland Arbeiderblad: Fjellstue i Valdres er månedens bedrift

Studietur til Kina

Kristine Olasdatter er markedsansvarlig på Gomobu, og kom nylig hjem fra Beijing i Kina. Hun tok turen sammen med Innovasjon Norge og øvrige bedrifter for å lære mer om det kinesiske markedet.

- Mine erfaringer så langt, og prosjektets formål, vil gi Gomobu og Vaset gode muligheter for å imøtekomme store deler av forventningene til det kinesiske turistmarkedet. Arbeidet på Vaset, med opprettelse av Vaset Aktiv og felles online booking-løsning av aktiviteter i området er viktig for våre (nye) gjester, slik at de enkelt kan få en oversikt over det området vårt tilbyr, sier Olasdatter.

Studietur til Kina: Kristine Olasdatter fra Gomobu sammen med Innovasjon Norge og  deleagasjonen i Kina. Her på besøk hos myndighetene i Zhangjiakou. Foto: Innovasjon Norge.

#205

Samarbeid er nøkkelen                                        

Olasdatter er tydelig på at et samarbeid med Brennabu, Vaset Skiheiser og Vestre Slidre Kommune vil være helt essensielt i arbeidet mot et bærekraftig reiseliv på Vaset.

- Når jeg har landet etter Beijingturen er det naturlig å invitere alle potensielle samarbeidspartnere og tilbydere til en gjennomgang av erfaringene fra turen, slik at vi sammen kan sette en tydelig og konkret handlingsplan for hvordan vi kan kunne ta imot kinesiske gjester i fremtiden, sier Olasdatter.

Det vi er mest stolt av å ha fått til er at vi har kunnet videreføre og vidreutvikle familiebedriften, at vi har klart å holde driften i gang sikre arbeidsplasser for våre ansatte. I dag har vi en moderne fjellstue som de siste fire årene er pusset opp fra topp til tå. 

Moderne og stilrent: Familiebedriften er videreført og videreutviklet ved å kombinere ny og opprinnelig stil. Fotograf: Linn Alicia Slora Kristiansen.

#205

God steminig på Gomobu: Her har påsketuristene inntatt fjellet. Fotograf: Gomobu.

#205

Liten bedrift – store ambisjoner

NHO Innlandet er svært positive til at Gomobu er med på Innovasjon Norge sitt program i Kina.

- Det finnes store muligheter for Gomobu og flere bedrifter i Innlandet for internasjonalisering. Gomobu utmerker seg ved å utvide horisontene og se nye markedsmuligheter på tvers av bransjer.

- Innlandet er i en heldig posisjon med at vi har landets mest kjente merkevarer innen vinterdestinasjoner. Samarbeid og erfaringsutveksling vil være sentralt for å skape synergier med hverandre. Det er gledelig å bemerke at Gomobu som en forholdsvis liten aktør er med på å satse stort, sier kommunikasjonsrådgiver i NHO Innlandet, Linn Alicia Slora Kristiansen.

- Det finnes store muligheter for Gomobu og flere bedrifter i Innlandet for internasjonalisering. Det er gledelig å bemerke at Gomobu som en forholdsvis liten aktør er med på å satse stort, sier kommunikasjonsrådgiver i NHO Innlandet, Linn Alicia Slora Kristiansen.

#205

Avisa Valdres: Gomobu er månedens bedrift i NHO Innlandet