Månedens bedrift: Making View

Med sterke merkevarer som Audi AG, Red Bull og Hurtigruten som kunder har Hamar bedriften etablert seg på verdensmarkedet innenfor VR og 360 graders film.

Are Vindfallet og Linn A. S. Kristiansen med diplomet og et par VR-briller

Vi er svært imponert over hvordan Making View har etablert seg som en lokal pådriver for nye teknologiske løsninger. Fotograf: NHO

Publisert 31.10.17

Innlandet, Månedens bedrift

Making View har syv ansatte og har en omsetning på 10 millioner kroner. Making View eier 19 prosent av EON Reality som nylig etablerte seg på Innlandet. Are Vindfallet er daglig leder i bedriften. Vindfallet mener at de har kommet langt med en bedriftskultur preget av nysgjerrighet samtidig som forskning og utvikling står sentralt.

Månedens bedrift

 Til sammen har NHO Innlandet over 2000 medlemsbedrifter. Med Månedens bedrift viser vi mangfoldet i våre bedrifter gjennom å utmerke bedrifter som vi ser har gjort en ekstra god innsats. 

- Vi er uredde, og prøver gjerne nye ting. Det er kort vei til prototyping og testing i markedet, derfor kan vi raskt omsette ideer til noe konkret, forteller Vindfallet.

VR løser samfunnsutfordringer

Virtual Reality (VR) betyr en virtuell, kunstig virkelighet. Dette er en datateknologi som lar brukeren påvirke og bli påvirket av et dataskapt miljø som etterlikner virkeligheten.Våren 2017 lanserte Making View et spennende pilotprosjekt sammen med Innit og Kommuneforlaget. Prosjektet heter VR Education.

- Dette er en unik visualiseringsplattform der vi bruker VR teknologi i undervisning i barneskolen. Vi har begynt med matematikk som for mange, særlig gutta, oppleves som et utfordrende teoretisk fag. Mange ser ikke sammenhenger gjennom ei lærebok, derfor er VR teknologi et godt verktøy for å nå elevene på en mer inspirerende måte, sier Vindfallet.

...de forserer et års skolegang på seks uker. 

Hekta på matte med VR briller

I det første programmet kommer elevene inn i en virtuell matbutikk og sportsbutikk og får poeng i form av virtuelle diamanter og drageegg når de klarer å regne sluttsummen i kassa. De beste forskerne i landet er knyttet på prosjektet, og resultatene er oppsiktsvekkende.

- Det var særlig gutta vi ønsket å nå, og her ser vi at de forserer et års skolegang på seks uker. Femte klassingene ved Hanstad skole i Elverum var testgruppa for å lære matte i en virtuell 3D verden. De ville nesten ikke slutte å gjøre regnestykker. De ble hekta på matte.

- Løsningen er nå testet i flere skoler for mer datainnsamling, og flere fag er tenkt inn i den digitale løsningen. Eksempelvis i historiefaget kan elevene ta på seg brillene og plutselig være tilbake i fortiden. Dette er education for the digital age, konkluderer Vindfallet.

Vinner gjeve priser

Making View med samarbeidspartnere vant nylig en sjekk fra DnB NXT Innlandet for sin innsats med VR Education. Tidligere har Making View, som eneste norske bedrift, vunnet internettets Oscar pris; Webby Awards. Making View laget verdens beste hjemmeside i 2012.

- Det er stort og ha vunnet disse prisene. Det er også en tillitserklæring å jobbe med merkevarer som Audi AG, Red Bull og Hurtigruta og reise verden rundt sammen med dem. Det jeg er mest stolt av er likevel VR Education prosjektet. Digitale ferdigheter vil være med på å sikre velferden i fremtiden, derfor er det er meningsfullt å jobbe for å øke kompetansen på dette området, avslutter Vindfallet.

Vi er imponert!

- Vi er svært imponert over hvordan Making View har etablert seg som en lokal pådriver for nye teknologiske løsninger. På sikt vil dette kunne genere flere arbeidsplasser og sikre verdifull kompetanse med base i regionen. Det å kunne bruke VR i undervisningssammenheng er også et viktig bidrag for å løse samfunnsutfordringer, og det er positivt at Making View er med i denne satsningen, sier kommunikasjonsrådgiver Linn Alicia Slora Kristiansen.  

Kontakt oss

Linn Alicia Slora Kristiansen

Rådgiver

NHO Innlandet

lask@nho.no
Mobil
41231669