Månedens bedrift: Swix Sport AS

Swix Sport AS har siden 1946 bygget seg opp til å bli en del av den norske folkesjela. Nå rendyrkes merkevaren med et nytt signalbygg på Lillehammer. Swix satser i Innlandet og ser lyst på fremtiden.

Administrerende direktør i Swix Sport AS og regiondirektør Åge Skinstad på omvisning før den offisielle åpningen av det nye Swix senteret i Lillehammer.

Administrerende direktør i Swix Sport AS og regiondirektør Åge Skinstad på omvisning før den offisielle åpningen av det nye Swix senteret i Lillehammer. Foto: Linn Alicia Slora Kristiansen.

Publisert 06.09.15

Innlandet

Ulf Bjerknes har vært administrerende direktør i Swix Sport AS siden 2008. Tidligere denne måneden åpnet han det nye Swix senteret. Bjerknes er fornøyd med konseptet og alle mulighetene som nå finnes i det 10 000 kvadratmeter store bygget.

- Her er det et eget opplevelsessenter hvor man kan ta del i hele Swix historien, vi har et stort utsalg av de nyeste kleskolleksjonene, i tillegg til en outlet avdeling. Her har vi flotte nye kontorlokaler i tillegg til en egen fabrikk og et stort lager. 

Swix produserer skismørning, og den mest kjente er antakelig Blåswixen som har blitt en naturlig tur assosiasjon for mange nordmenn. Her fra skismørningsproduksjonen. Foto: Åge Skinstad.

Stolthet

Det er mye å være stolt av, men likevel er det menneskene Bjerknes trekker frem som det viktigste.

- Det er en egen stolthet i denne organisasjonen som er helt unik. Medarbeiderne våre lever seg inn i Swix-merkevaren og er oppriktig stolt av å jobbe her. Det betyr mye ettersom det er dette bygget og menneskene her som skal rekruttere fremtidig arbeidskraft de neste 15 årene. Vi ønsker å være en attraktiv arbeidsgiver for unge kompetente arbeidstakere.

Swix har en egen Concept Store med utsalg av det nyeste fra flere kjente merker. Foto: Åge Skinstad.

Avhengig av fornuftige rammebetingelser

Bjerknes kan fortelle at de vurderte flere alternativer før de tok beslutningen om å bli på Lillehammer. Både Gardermoen og Oslo kunne være reelle alternativer grunnet nærhet til markeder og kommunikasjonsknutepunkter.

Han understreker at selskapet, som arbeider internasjonalt og er sterkt konkurranseutsatt, er helt avhengig av fornuftige rammebetingelser. I nettopp denne prosessen trekker han frem en sterk tverrpolitisk vilje i Lillehammer om å bidra, men spesielt Lillehammers ordfører Espen Johnsen får ros for å være en nøkkelperson.

- Vi er avhengig av rask saksbehandling og at enkelte bidrar litt ekstra. Det har i høyeste grad ordføreren gjort. Vi håper at kommunen vil fortsette å ha fokus på moderne næringsutvikling i fremtiden. For oss ble dette en viktig faktor for at vi valgte å satse i Lillehammer.

Åpningen av Swix senteret. Bjerknes la vekt på en sterk tverrpolitisk vilje i Lillehammer til å bidra, og spesielt ordføreren Espen Johnsen. Foto: Linn Alicia Slora Kristiansen.

Det er bedre å være en liten fisk i et stort vann, enn en stor fisk i et lite vann

Strategisk plassering  

Bjerkens mener at Lillehammer er et eldorado for Swix sin satsning innen sport. Han fremhever E6 der 20 000 biler passerer daglig. Segmentet er skiinteresserte som er på vei til eller fra hytta, og er derfor rett i målgruppen til Swix. Han mener også at Lillehammer er verdens viktigste vinterby, og at dette helt klart er med på å forsterke merkevaren.

- Vi ønsker at dette bygget skal bli porten inn til Lillehammer. I nærområdet har vi fantastiske snøsikre skianlegg med en stor tetthet av hytter. Det som også er positivt med Lillehammer er at byen har de samme verdiene som oss. Verdier som natur, helse og miljø og fritid vil være viktige faktorer i fremtiden. Vi mener at en slik tett kobling bidrar til at regionen og Swix får en særdeles lys fremtid i de neste ti årene.

Det nye Swix senteret har en lagerdel på rundt 6000 m². Det er et toppmoderne lager med en takhøyde på 13 meter. Foto: Linn Alicia Slora Kristiansen.

Fisken i vannet

Bjerknes legger ikke skjul på at det også er en fordel at Innlandet har stabil arbeidskraft som gjør det mer forutsigbart for bedriften. Swix er en stor arbeidsgiver med 140 årsverk og en omsetning som i fjor endte på 800 millioner kroner.

- Det er bedre å være en liten fisk i et stort vann, enn en stor fisk i et lite vann, sier han.

Regiondirektøren er imponert

Åge Skinstad sier det er viktig å trekke frem gode eksempler i Innlandet som har evne til å satse og få til både butikk og næringsutvikling.

- Swix samarbeider godt med omgivelsene sine og har en god dialog med eksempelvis reiselivsnæringen. Dette er gunstig for begge parter der de kan dra nytte av hverandre.

- Jeg er imponert over satsningen til Swix, i tillegg til at de er en bedrift som har evnen til å endre og tilpasse seg markedets behov til enhver tid. For Innlandet er Swix en viktig bedrift som er en synlig aktør i næringslivet. Det gleder meg at vi kan fremheve de som månedens bedrift.

Den rundt 200 meter lange veien inn til det nye Swix senteret har fått navnet Blåswixvegen. Foto: Linn Alicia Slora Kristiansen.

Kontakt oss

Åge Skinstad

Regiondirektør

NHO Innlandet

age.skinstad@nho.no
Mobil
48058057
Linn Alicia Slora Kristiansen

Rådgiver

NHO Innlandet

lask@nho.no
Mobil
41231669