Månedens Bedrift: Visit Sjusjøen

– Initiativrike lokale aktører er en av nøklene, mener daglig leder Tone Alterkjær.

For daglig leder Tone Alterkjær er det mer en livsstil enn en jobb. Da varmer en utmerkelse ekstra mye. Til høyre: Linn Alicia Slora Kristiansen, NHO

For daglig leder Tone Alterkjær er det mer en livsstil enn en jobb. Da varmer en utmerkelse ekstra mye. Til høyre: Linn Alicia Slora Kristiansen, NHO. Fotograf: Ingvild Bergersen

Publisert 24.03.17

Innlandet, Månedens bedrift

Hvis man skriver «Sjusjøen» inn i søkefeltet på Instagram får man opp mer enn 50 000 treff. Lykkelige skiturister med appelsin og sjokolade og sommerbilder fra frodige fjell, er noen av gjengangerne. Sjusjøen er en del av Norges største hytteområde og har blitt et av landets mest populære reisemål. Selv om destinasjonen er hyppig besøkt av ski-eliten og andre kjente norske idrettsnavn, er det fortsatt folkesjelen, sjarmen, og familietilbudene som står sterkest hos de aller fleste. – Det fortjener en utmerkelse, understreker NHO Innlandets kommunikasjonsrådgiver Linn Alicia S. Krtistiansen.

Har satt Sjusjøen på kartet

- Visit Sjusjøen har bygget opp en solid merkevare ved at Sjusjøen flere år på rad er kåret til Norges beste langrennsdestinasjon. Med en positiv vekst og et bredt turistgrunnlag er vi stolte av å presentere de som månedens bedrift. Visit Sjusjøen fremhever regionen på en fin måte, uttaler Kristiansen fra NHO. Styreleder i NHO Innlandet, Frode Smevoll, understøtter begrunnelsen og sier Sjusjøen er et attraktivt turistmål: – Destinasjonsselskapet har lyktes med å sette Sjusjøen og Innlandet på kartet både nasjonalt og i utlandet, sier han. 

Kjempevekst og engasjement

Destinasjonsselskapet Visit Sjusjøen ble etablert som et SA (samvirkeforetak) i 2012, basert på midler fra Innovasjon Norge. Da Tone Alterkjær tok over ansvaret i 2014 var midlene fra Innovasjon Norge på vei ut. Allikevel har antallet andelseiere vokst med over 300% siden den gang: - Fra 25 til 79 andelseiere. Det er ikke helt tilfeldig, mener hun.  

- Det er mer en livsstil enn en jobb

«Du må selv være den forandring du ønsker å se…», sitatet har blitt en viktig leveregel for mange, Visit Sjusjøen er ikke noe unntak: - Jeg representerer Sjusjøen hele tiden, da må jeg bidra slik jeg håper våre medlemmer, hyttebeboere og besøkende vil bidra, forklarer Tone og legger til: - Når jeg tar ansvar, tar andre også ansvar.

- For meg handler det om å være meg selv, vise engasjement og initiativ, og om å bidra til å gjøre Sjusjøen til et hyggelig sted for alle. Hvis det innebærer å ta på hansker og bruke noen timer på å plukke søppel, så gjør jeg det.

Tone synes det er viktig å representere destinasjonen på en måte som gjør den tilgjengelig for folk flest. At hun selv ikke er noen reser på langrenn mener hun er avvæpnende for andre: - Da forstår man at dette er et sted for alle, «kjendiser» så vel som «vanlige folk».

Sjusjøen skal være et sted for alle, uavhengig av ski-egenskaper, mener Tone. Fotograf: Visit Sjusjøen

Sjusjøen skal være et sted for alle, uavhengig av ski-egenskaper, mener Tone

- Vi har vist hva vi kan få til i fellesskap

Tone mener det har vært viktig å vise at destinasjonen er handlekraftig.  Noe av det første selskapet gjorde da hun startet i 2014 var å bygge «trivselsplassen». Trivselsplassen, som er en lekeplass med apparater for barn i alle andre, ble et eksempel på hva man kan få til når man jobber sammen. Visit Sjusjøen hadde prosjektansvaret, Sjusjøen Vel betalte for apparatene og Brøttum Almenning betalte for grunnarbeidene.

- Det handler om å starte med de tingene man kan gjøre noe med. Vi har vist fremdrift og vi har vist at man kan få til mye hvis man er sammen om det. Det har gjort at flere aktører har villet være med på laget, forklarer Tone. – De som står utenfor får jo heller ikke være med å påvirke, smiler hun.

Lillehammerregionen skal bli en bærekraftig destinasjon

Det legges ned mye arbeid for å skape god atmosfære på Sjusjøen Fotograf: Visit Sjusjøen

Det legges ned mye arbeid for å skape god atmosfære på Sjusjøen

Mener reiselivet må jobbe sammen

- På Sjusjøen har vi bevist at samarbeid fungerer. Tone understreker at impulser fra andre reiselivsaktører er viktig for å bli bedre og tenke nytt. Det er ifølge henne også en av de viktigste fordelene med å være medlem av NHO Reiseliv: - Man blir en del av et større nettverk hvor man kan dele erfaringer, få nye impulser og bli inspirert.

Skal samle inspirasjon på NHOs årskonferanse:

22. og 23. mai holder NHO Reiseliv sin årskonferanse på Lillehammer. Det gleder Tone seg til: - Lillehammer er jo et vanvittig flott sted å samle reiselivet for å diskutere ulike temaer som man er opptatt av. Jeg gleder meg til å møte reiselivsbedrifter fra hele Norge, og dele tanker og erfaringer om hvordan vi kan bli bedre, og ikke minst hvordan vår næring kan ta del i det grønne skiftet.

Les mer om NHO Reiselivs årskonferanse her

Kontakt oss

Ingvild Bergersen

Trainee

NHO Innlandet

ingvild.bergersen@nho.no
Mobil
92895757