Det største hopp-Norge har sett på lang tid

Innlandet fortsetter å vise seg som Norges mekka for vinterleker. Denne uken får Innlandet storslått besøk under X Games på Hafjell. Råskapen fortsetter når skihoppkonkurransen RAW Air kommer til Lillehammer uken etter.

#205

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Fotograf: Bendiksby, Terje

Publisert 09.03.17

Innlandet

Lillehammer Skifestival

Lillehammer Skifestival AS ble født rett etter OL i 94. Selskapet arrangerer internasjonale skiarrangementer på Birkebeineren Skistadion og i Lysgårdsbakken hopparena. Selskapet eies 70% av Lillehammer kommune. 20% av skiforbundet og 10 % av flere lokale aktører.

Konkurransen som holdes på Lillehammer i neste uke er ny av året og har fått navnet RAW Air, - For å uttrykke noe med "råskap", forklarer Eiliv Furuli. Han er daglig leder i Lillehammer Skifestival og org. leder for World Cup Lillehammer/RAW Air. - Dette blir formel 1 innen hoppsport. Utøverne skal hoppe 10 dager i strekk uten hviledag. Dette er det mest ekstreme vi har sett innen hoppsporten noen gang.

 

"Kan sammenlignes med Tour de Ski"

RAW Air starter i Holmenkollen, deretter beveger turneringen seg videre til Lillehammer, Trondheim og til sist Vikersund. - Sirkuset varer altså i ti dager og kan sammenlignes med Tour de Ski i langrenn, eller den Tysk-Østerikske hoppuken.

 

Mål om å skape en tradisjon

Lillehammer Skifestival AS har lang erfaring med internasjonale vinterarrangement i skistadion på Lillehammer. Hver desember siden 2013 har selskapet arrangert verdenscuprenn i hopp, kombinert og langrenn. - Til sammen har vi arrangert 56 internasjonale renn de siste fire årene, poengterer Furuli. Nå håper selskapet at RAW Air også skal bli en tradisjon, slik at regionen får to årlige verdenscup-arrangementer innen nordiske grener på Lillehammer.

Eiliv Furuli håper på å få opp mot 7000 publikumere i Lysgårdsbakken neste uke Fotograf: GD

Eiliv Furuli håper på å få opp mot 7000 publikumere i Lysgårdsbakken neste uke

Ta deg en pause og delta på moroa i neste uke

- Hvis folk sørger for å ta på en varm jakke, ordner vi resten!

Tirsdag kveld 14. mars er selve festaftenen på Lillehammer. Arrangementet starter med kvalifiseringer på mandag. Tirsdag holdes hovedrennet: - Det er da vi forventer mest publikum. Det er satt opp aktiviteter for barn, publikumstelt, storskjermer, topp speakerteam og afterski for studenter. Videre er det gratis buss mellom byen og arenaen og gode parkeringsforhold nær arenaen for de som kommer i bil.

- Hvis folk sørger for å ta på en varm jakke, ordner vi resten, smiler Furuli.

Lillehammer skifestival er trygge på at de kommer til å levere et vanntett idrettsarrangement for utøvere, publikum og TV-seere, men "prikken over i'en" kan bare publikum skape: - En ting er å levere et top-notch sportsrenn, men publikum er viktig for å skape en hyggelig ramme. Det betyr mye for utøverne også.

Med jobben til RAW Air?

- Vi ønsker å være på lag med næringslivet og har satt opp to alternative pakker som inkluderer billetter, mat og tilgang til folkelivtelt eller VIP telt, sier Furuli og oppfordrer bedrifter på Innlandet til å delta på arrangementet sammen med kollegaer.

Les mer om pakketilbudene her

50 millioner TV-seere verden over

- For Lillehammer og Innlandet for øvrig er dette god TV-profilering. Furuli mener snø og vinterturisme er viktige bærebjelker for bedriftene i regionen. Han og resten av Lillehammer Skifestival har hatt opp mot 80 millioner TV-seere på sine desemberarrangementer. Det anslås at omtrent 50 millioner TV-seere vil få med seg RAW Air.

- Storslått publikum skinner også igjennom på TV-skjermen. Alle som tar turen til Lillehammer mandag eller tirsdag neste uke bidrar til å profilere Innlandet for TV-seere verden over, oppfordrer Furuli.

Besøk turneringens hjemmesider

Fullsatt hoppbakke under OL i 94. Fotograf: NRK

#205

Skaper et bærekraftig samfunn, snart starter jobben for et bærekraftig miljø

Reiselivsnæringen kritiseres for å være lite bærekraftig. Det er ikke Furuli hundre prosent enig i. - Vi bidrar til å skape et bærekraftig samfunn. Vår organisasjon har omtrent 1000 frivillige årlig på våre arrangementer i desember. Mennesker i alle aldre, fra alle samfunnslag deltar. Sammen skaper vi lokal tilhørighet og stolthet, mener han.

- Våre arrangementer har også store økonomiske ringvirkninger i regionen, anslagsvis en verdi på 40 millioner årlig. I tillegg kommer verdien av at arrangementet sendes på TV. Det er ikke lett å tallfeste denne verdien, men at det har stor markedsmessig effekt for hele regionen er det ingen tvil om.

Lillehammer Hotell tar imot hele reiselivsnorge i mai

I mai holder NHO sin årskonferanse på Lillehammer. Konferansen har fått temaet "Grønt reiseliv". Furuli er enig i at reiselivsindustrien kan ha mye å hente på å øke fokuset på miljø: - Visit Lillehammer ønsker å ta reiselivsnæring opp et nivå og gi grønne sertifikater til bedrifter som tar i et tak. Det er prosjekt som vi skal være med på, avslutter han.

Les mer om årskonferansen her

På vei mot store mesterskap

World Cup arrangøren på Lillehammer har en langsiktig målsetning om å bidra til å befeste og forsterke Innlandets posisjon som en av verdens ledende vintersportsregioner.

Videre er det et mål å strekke seg mot nye store mesterskap som VM og et nytt vinter OL når forutsetningene ligger til rette for det.

Kontakt oss

Ingvild Bergersen

Trainee

NHO Innlandet

ingvild.bergersen@nho.no
Mobil
92895757