Relasjonsbygging i særklasse på Lygnasæter Hotell

Når daglig leder Ole Seigerud forteller sine mange småhistorier fra hotelldriften forstår man fort at Lygnasæters omdømme kommer fra hotellets pasjon for kvalitet, kultur og tradisjoner.

Lygnasæter hotell setter fokus på tradisjoner. Bilde er hentet fra: Visit Norway

Lygnasæter hotell setter fokus på tradisjoner. Bildet er hentet fra: Visit Norway

Publisert 03.02.17

Innlandet

Foran meg sitter en mann med sans for tradisjoner og kvalitet. Han er daglig leder i Lygnasæter AS, et selskap som opprinnelig bestod av en kafé og bensinstasjon på Lygna. I dag er Lygnasæter Hotell selskapets største virksomhet. Hotellet ligger på Hadeland, tett på områdets rike historie og kulturminner. «De samme slekter som ryddet boplassene, dyrker i dag jorda» står det på hotellets hjemmesider. Når daglig leder Ole Seigerud forteller sine mange småhistorier fra hotelldriften forstår man fort at Lygnasæters omdømme kommer fra hotellets pasjon for kvalitet, kultur og tradisjoner.

Full rulle med NM i Langrenn på Lygna

Vi står midt oppi NM i langrenn. I år avholdes arrangementet på nye Lygna skistadion, som er Lygnasæters nærmeste nabo. Her myldrer det av mennesker som har kommet for å oppleve norsk langrenn på sitt beste. Men også lokal kultur, mat og underholdning står på agendaen disse dagene. Seigerud og hans personell, som lever for å levere kvalitet og lokal tradisjon, jobber hardt for å skape fire uforglemmelige dager for arrangementets publikum og deltakere.

Snart tid for NM på Lygna

Seigerud stiller opp for NM i Langrenn på Lygna Stadion. Fotograf: Linn Alicia Kristiansen

#205

God mat, kvalitet og tradisjon

”Godt smør og fløte, store porsjoner og mest mulig hjemmelaget er nøkkelen til god og velsmakende mat”, er hotellrestaurantens uttalelse på Lygnasæters nettsider. Hotellet er viden kjent for sitt gode kjøkken. Ifølge Seigerud er kjøkkenet hotellets hjerte. - Vi sparer ikke på de gode råvarene og lager store porsjoner for at våre gjester skal være mette og fornøyde når de forlater oss.

Norsk mat, med inspirasjon fra hele verden

Selv om råvarene i hotellets restaurantmeny er lokale, reiser Seigerud og hans personell mye rundt i Norge og verden for øvrig, og samler inspirasjon til å fornye menyen med nye varianter av hotellets tradisjonelle retter. - En gang hadde jeg vært i New Orleans og spist laksepatent. Vi lagde en variant med stekt røkelaks og egg på. Det slo veldig godt an!

 - Når vi kommer over nye og spennende retter, sørger vi alltid for å fornye menyen. Nye signaturretter har vi hver måned, 1 med fisk og 1 med kjøtt. I tillegg har vi en månedens Hadelands rett. Ved siden av et ellers godt utvalg forøvrig, og de fleste rettene blir laget på bestilling.

Stamgjester med «stam-meny»

Det er ikke alltid nye retter blir riktig. Ole minnes en Tysk Turbiloperatør som besøkte dem flere ganger hver sommer. Da hadde Rømmesild og Marinert Svinenakke med dessert stått på sommermenyen i flere år.

Det er viktig å snu seg litt rundt for å gjøre gjestene fornøyde!

- Turistbussen kom og reiselederen var skuffet over en ny meny, mimrer Seigerud. Selskapet besøkte Lygnasæter på grunn av deres gode meny, som de ikke fikk noe annet sted i Norge.
- Vi sørget selvfølgelig for å sette retten tilbake på menyen igjen i forbindelse med turbiloperatørens besøk de påfølgende år. Det er viktig å snu seg litt rundt for å gjøre gjestene fornøyde! Turbiloperatøren feirer nå 20 årsjubileum som stamgjest på Lygnasæter.

Sparer store penger på NHOs innkjøpsordning

NHOs medlemmer kan benytte seg av «Innkjøpskjeden», som gir særdeles gode innkjøpsbetingelser for et bredt sortiment av varer innen mat og drikke, non-food, utstyr, telefoni og annet. Lygnasæter Hotell har benyttet seg av innkjøpsordningen i 19 år.

- Jeg har anbefalt "Innkjøpskjeden" til flere, sier Seigerud. - Man får jo tilbake det ti-dobbelte av medlemskontigenten gjennom bonuser. Dessuten har de store aktørene så mye makt, at vi ikke hadde klart å forhandle oss til de samme prisene på egenhånd.

Lygnasæter sparer flere hundretusen kroner på innkjøpsordningen

Lygna Skisenter er viktige for hotellet

Ifølge Seigerud er skisenteret essensielt for hotellet og hyttene i området. I en landsdekkende undersøkelse hvor man ønsket å identifisere nordmenns kjennskap til ulike destinasjoner i Oppland fylke var det 74 prosent som hadde kjennskap til Lygna. Til sammenligning fikk to andre nærliggende destinasjoner en oppslutning på 14 og 27 prosent. -Uten skisenteret hadde ikke 74 prosent av Norges befolkning hatt kjennskap til Lygna, mener Seigerud. - Vi har stort sett fullt hotell både sommer og vinter, totalt rundt 400 000 besøkende i Lygnaområdet hvert eneste år. Det er fordi skisenteret setter Lygna på kartet.

Skispor sponset av Lygnasæter

Seigerud er selv langrennsinteressert og legger igjen både energi og penger til drifting av skisenteret. Seigerud sitter i styret i den nye skistadion, og han og hotellets personell har vært aktive i forberedelsene til NM i langrenn som avholdes på Lygna i disse dager. Diesel til skisenterets løypemaskiner er også sponset av Lygnasæter.  

Lygnasæter sponser skiløypene i området. Fotografi: Lygnasæter

#205

Godt vertskap for både folk, fe og fintfolk

- NM-Arrangementet er flott markedsføring for oss. Direkte tjener vi nok ikke mye penger på arrangementet, men for Lygna som en helhet er det kjempebra! Vi må være godt vertskap og vise at Lygna er en foretrukken destinasjon. Seigerud mener det er viktig å ta imot folk på en god måte, og har blant annet ansvar for kongemiddag når kongen gjester arrangementet disse dagene.

- Det er ikke bare gjestene våre vi tar vare på, det gjelder alle. Våre leverandører får mat og kaffe hver gang de kommer med varer. Hvis vi er lojale mot dem, er de lojale mot oss, konstaterer Seigerud.

Åge Skinstad er impornert over den store gjestfriheten på Lygnasæter Hotell Fotograf: Linn Alicia Kristiansen

#205

«En gang gjest, alltid gjest»

Lygnasæter Hotell har funnet oppskriften for hvordan man skaper lojale forbindelser. -De som besøker oss skal ha en god opplevelse fra første stund, mener Seigerud som har mange lojale gjengangere på hotellet.

- Relasjonsbygging er vår viktigste form for markedsføring. Med de gode relasjonene vi skaper kommer våre gjester igjen og igjen og igjen.

 

Kontakt oss

Ingvild Bergersen

Trainee

NHO Innlandet

ingvild.bergersen@nho.no
Mobil
92895757