Utvider langs E6 på Vinstra

Det er påske, sol og høytid for langreisende. I år kan påsketurister langs E6 i Gudbrandsdalen legge inn et stopp på Vinstra for å strekke benene og fylle magene. I februar åpnet John Tømte, Morten Stenberg og Øyvind Frich ny veikro på Vinstra. Besøkstallene er allerede over all forventning.

Øyvind Frich og Åge Skinstad på besøk hos Frich

Besøkstallene på Frichs nye veikro er over all forventning. Øyvind Frich (bak) og Åge Skinstad. Fotograf: Linn Alicia Kristiansen

Publisert 10.04.17

Innlandet

- Ikke helt tilfeldig, mener daglig leder Øyvind Frich.

- Vi har mange gjenkjøp og jeg tror de som kommer igjen kommer fordi de trives hos oss. Det viser at god mat, god betjening og god service er viktig for kundene, understreker Øyvind Frich. Han har åpnet den nye veikroa sammen med John Tømte og Morten Stenberg.

John Tømte driver Scandic Elgstua på Elverum og Øyvind Frich er mannen bak et nettverk av veikroer langs E6 og Rv3. Kroene på Rudshøgda, Frich Kafeteria på Dombås, Oppdalsporten og Taverna Alvdal er noen av dem. Her sørger Frichs ansatte for at veifarende får en mer behagelig og trivelig reise. Kroen på Vinstra er siste tilskudd i kjeden. Den har fått navnet Peer Gynt Hotel & Spiseri, og sjefen garanterer at de ikke skal gjøre skam på navnet: - Vi har valgt navnet fordi vi vet at vi kan leve opp til forventningene det skaper.

Langs to av Innlandets viktigste trafikkårer

Veikrobedriftene har som formål å tilby alle veifarende langs E6 og RV3 god mat og god pause. «Vi vil at det som nytes hos oss skal oppleves som trygt og smakfullt i hyggelige omgivelser», står det på firmaets hjemmesider. Over en årrekke har kjeden tilbud god mat, service og overnatting til reisende langs et par av Innlandets viktigste trafikkårer.

Daglig leder Øyvind Frich er overbevist om at de kan levere til forventningene som kroens nye navn skaper. Her med Linn Alicia Krisitansen.

#205

Familiebedrift med tradisjon for kvalitet og god service

Den Dombås-baserte familiebedriften Frich AS er 75 år gammel. Over en årrekke har de bygget opp et godt omdømme. Øyvind Frich er tredje mann i familierekken med ansvar for bedriften og har vært med på å åpne flere kroer i løpet av hans 15 år som leder. – for 75 år siden var vi én kafé på Dombås, i dag er vi en kjede bestående av veikroer, hoteller, spisesteder og konferansesentre, forklarer han og legger til at enda mer er på gang.

Familiebedriften «Frich Kafeteria» på Dombås er fortsatt en av bedriftens hjørnestener, og et naturlig førstevalg for mange reisende mellom nord og sør, øst og vest.

Ser allerede rom for å utvide på Vinstra

- Åpningen av E6 var en viktig hendelse sier Øyvind Frich. Han forklarer at ny vei endrer hviletidspunkter for yrkessjåfører og reisende.

- Derfor så vi et behov for en veikro på Vinstra. Kroen er faktisk den første veikroen som ar vært bygd på denne veistrekningen siden 80-tallet, forklarer han. Stedet har 44 overnattingsrom og 250 sitteplasser fordelt på en kafé og et kurs- og konferansesenter. - Per Gynt Hotel & Spiseri ble åpnet 17. februar i år og har vært attraktiv fra dag én, så vi ser potensiale for videre utvidelse, smiler sjefen.

Veikroen har 44 overnattingsrom. Videre utvidelse er ikke usannsynlig. Fotograf: Linn Alicia Kristiansen

#205

Suksessoppskriften? God beliggenhet og godt personell

Ifølge Frich er beliggenhet en viktig suksessfaktor: - Selv om kroen ikke er veldig synlig fra veien, er lokasjonen god fordi mange reisende har behov for en pause på denne delen av strekningen. Han vektlegger også at området er godt tilrettelagt for tungtransport. Blant annet 48 oppstillingsplasser for lastebiler og tre ulike ladestasjoner for El biler. I tillegg stopper ekspressbussene der hver dag hele året.

Kjeden tar for øvrig gledelig imot lærlinger

Men god drift og topp personell slår alt, mener han. Av erfaring vet Frich at lojale kunder kun kan skapes med god service, god mat og engasjert personell. – Vi kurser våre ansatte kontinuerlig og vi jobber for å skape engasjement i vårt personell. Vi har ansatt 25 personer på Peer Gynt Hotel & Spiseri, og disse er håndplukket, poengterer han.  

Kjeden tar for øvrig gledelig imot lærlinger og Frich oppfordrer flinke, engasjerte yrkesfagstudenter til å ta kontakt!

 

Morsom og givende bransje, men rom for mer rettferdighet

Vi ønsker bare å gi kunden ekstra komfort langs veien

- Vi har god drift, men allikevel er det sånn at hvert år er like spennende. Dette er en marginal bransje, poengterer han. Frich har to sentrale ønsker til stortingspolitikerne de kommende årene: Enklere og rettferdige momsregler, og tilsyn som fremmer seriøse aktører.

- Momsen er høyere for oss som serverer inne, enn for bensinstasjoner og andre aktører som ikke har bord og stoler. Vi ønsker bare å gi kunden ekstra komfort langs veien, men dagens regler gjør det vanskeligere for oss å konkurrere med de som har lavere moms.

Frichs siste ønske er bedre dialog og samarbeid med norske tilsyn: – Noen ganger oppleves de mer som en «razzia», også mot oss som driver seriøst, poengterer han og avslutter med å oppfordre tilsynene til å ta hensyn til restaurantens kunder og omdømme ved neste besøk.