Lillehammer Hotel bruker ny app for å «redde verden litt»

Scandic Lillehammer Hotel har tatt i bruk appen alle snakker om. Den skal hjelpe reiselivsbedrifter å ta del i det grønne skiftet.

Hånd som holder en iphone hvor appen "too Good to Go" er åpnet.

Appen alle snakker om hjelper bedrifter å selge unna mat som ellers hadde havnet i søpla. Fotograf: Ingvild Bergersen

Publisert 23.05.17

Innlandet

- Hvis alle gjør litt utgjør det veldig mye.

- Hvis alle gjør litt utgjør det veldig mye.

Det var budskapet fra Live Nelvik, som var konferansier under tirsdagens årskonferanse hos NHO Reiseliv. Scandic Lillehammer Hotel var vertskap og temaet var grønt reiseliv og bærekraft.

Videresalg av mat som er for god til å kastes

Alle snakker om appen "To Good to Go", som skal hindre matsvinn fra blant annet restauranter, butikker, hoteller, kiosker og kantiner. 

- 1/3 av all mat som produseres blir kastet, forklarte Sofie Wiik under konferansen. Hun er gründeren bak appen «Too Good to Go», som kobler bevisste forbrukere med bedrifter som har mat til overs. - Forbrukeren får maten til en billig penge, bedriften tjener penger på mat som ellers hadde havnet i søpla, og best av alt, det sparer miljøet.

Siden appen ble lansert for omtrent halvannet år siden har 250 000 nordmenn lastet den ned på sin telefon, og 360 tonn Co2 er spart.  

Ti poser restemat til salgs

Scandic Lillehammer Hotel er et av ca. 50 hoteller i Scandic-kjeden som har tatt appen i bruk, og under tirsdagens konferanse fikk deltakerne være vitne til at konseptet fungerer. Restematen fra konferanselunsjen ble lagt til salgs. Noen timer senere fikk vi den gledelige beskjeden om at ti av ti poser med mat allerede var hentet av bevisste forbrukere i nærområdet.

Prisvinnende smaker på NHO Reiselivs årskonferanse

Til vanlig tilbyr Scandic Lillehammer Hotel også rester fra frokostbuffet via appen. En frokosttallerken koster der 39 kroner. 

Hotelldirektør Lars Granum uttrykker at han er stolt over å ha tatt teknologien i bruk: - Too good to go er et godt tiltak for å redusere matsvinnet. Vi setter stor pris at Scandic Lillehammer Hotel er blitt en del av dette. Appen gjør at vi som bedrift vil kaste mindre god «overskuddsmat», noe som er bra for miljøet og pengeboka.

Hotelldirektør Lars Granum kunne i går glede seg over å få solgt restene fra konferanselunsjen videre til bevisste forbrukere på Lillehammer. Her sammen med Kjetil Tærud. Fotograf: Evy Sunde

#205

Vi skal skape mer med mindre

- Vi håper også å kunne bruke teknologier som "Too Good to Go" for å unngå matsvinn fra serveringer på våre fly. Foreløpig er vi desverre forhindret av strenge reguleringer. 

Innen 2050 skal vi være hundre prosentutslipps-frie.

Det sa kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen. Han benyttet allikevel anledningen til å vise at flyselskapene jobber aktivt for å gjøre reiselivet grønnere.

Han forklarte hvordan norske flyselskaper siden 2002 har klart å redusere sine utslipp med 50%, ved hjelp av ny motorteknologi, bedre design og bruk av lettere materialer. - Innen 2050 skal vi være hundre prosentutslippsfrie. Det er mange som synes det virker usannsynlig, men basert på den teknologiske utviklingen vi har sett, ser vi at dette virker sannsynlig, forklarte han og la samtidig til at også flyseskaper har fått øynene opp for den nye mat-appen: 

 

Stefan Hyttfors er en av Nordens ledende forelesere innenfor fremtidstrender. Fotograf: Ingvild Bergersen

#205

Lillehammerregionen og Gudbrandsdalen skal bli bærekraftige destinasjoner

Med støtte fra Innovasjon Norge er Visit Lillehammer godt i gang med å gjøre Lillehammerregionen og Gudbrandsdalen klare for sertifisering. 

Les mer om saken her

Vi i NHO Innlandet gleder oss til å følge med etter hvert som reiselivet i vår region bygger seg bedre, sterkere og grønnere.