Gjøviks-gründer tar underholdningsteknologi inn i industrien

For tre år siden visste et fåtall av oss hva Virtual Reality (VR) var. Nå er det noe alle snakker om. Daglig leder i VIXEL på Gjøvik gir oss her en innføring i VR-teknologien og forklarer hvordan den vil påvirke bedriftene fremover.

#205

Stolte ansatteMorten Struksnes (foran til høyre) , Tim Lilleøen (bak til venstre), Alexander Våregg (bak til høyre) og Rune Vandli (foran til venstre).

Publisert 18.03.17

Innlandet

En gang fantasi, nå er det "virkelighet"

Hva er VR?

VR er er forkortelsen for "Virtual Reality". VR er en datagenerert verden som oppleves virkelighetsnær. Når man trer på seg VR-brillene blir man visuelt separert fra den virkelige verden, og ser, hører og beveger seg i et datagenerert univers. I mange tilfeller er dette datagenererte universet en konstruksjon av noe virkelig.

Mange av oss husker fascinasjonen da 3D filmer ble sendt på kinolerreter verden over for snart ti år siden. Teknologien har senere utviklet seg fra å være en 3D-opplevelse vi kunne se på, til å bli en 3D-opplevelse vi kan være med i. Men tanken på å bruke briller til å skape en fiktiv opplevelse er mye eldre en dette. I en historie fra 30-tallet beskrev forfatteren Weinbaum et par magiske briller som gjorde fiksjon virkelighetsnær. I dag er forfatterens fantasi blitt en realitet.

Rask utvikling: Kun 1 % av markedet har foreløpig tatt teknologien i bruk. Ifølge Vandli er det estimert at 10% av bedriftsmarkedet vil utnytte teknologien ved utgangen av 2018. Bildene illustrer VR-brillene, som stadig blir mindre. Hentet fra Digital Trends og The Verge

#205

Fra London til Gründervirksomhet på Gjøvik

Rune Vandli har hentet sin VR-kunnskap fra underholdningsbransjen. I syv år jobbet han som utvikler i Walt Disney i London. - Underholdningsbransjen ligger langt foran andre industrier på denne fronten, så for meg var VR en selvfølgelighet. I 2014 tok han derfor sine erfaringer med hjem og startet VIXEL på Gjøvik.

Ikke lenger bare til underholdning

Gjennom VR kan vi nå «oppleve» alt fra månelanding med Apollo 11 til gåturer på toppen av Mont Everst. Men Rune Vandli vil vise at teknologien kan brukes til mer enn bare underholdning. Hus1Norge er en av VIXELs kunder. Ved hjelp av VR, kan deres kunder nå "gå rundt i" ferdighusene før de tar en beslutning om å kjøpe.

– Vi samarbeider nå med NTNU, blant annet med å utvikle samhandlingsløsninger. I tillegg er vi i dialog med flere bedrifter i industriparken på Raufoss. Et spennende samarbeid med den Telenor-eide bedriften Datametrix er også underveis.

VIXEL er ifølge Vandli de eneste i Norge som fokuserer på bruk av teknologien i produksjonssystemer: - VR i industri og produksjon er helt klart noe vi kommer til å satse på.

Grensesnitt for roboter, maskiner og sensorer

Teknologien har flere bruksområder innenfor industrinæringen. Blant annet er opplæring et viktig aspekt: - Gjennom å simulere arbeidsmiljøet kan bedriftene opplære nyansatte i et «reelt» miljø uten at effektiviteten på den faktiske produksjonslinjen faller, nevner Vandli og legger til: - Det blir på en måte neste generasjons e-læringssystem.

Men teknologien kan også brukes til å identifisere rotårsaker til feil som oppstår: - Ved hjelp av VR kan man gå tilbake og faktisk se hva som skjedde når feilen oppstod. Dermed kan man mye raskere rette opp feil og korte ned nedetider betraktelig.  

Rune Vandli viser hvordan VR kan brukes i industrien. Fotograf: Intek

#205

Tett på kompetansemiljøer i Innlandet

Rune Vandli er selv utdannet innen systemutvikling ved Høgskolen i Gjøvik. Tett tilknytning til IT-miljøer på Gjøvik og Hamar mener han er bra for VIXELs evne til å finne dyktige folk. Seks ansatte har han fått siden bedriften ble etablert for snaue 2,5 år siden. To av dem er utdannet på Gjøvik og to er hentet fra Høgskolen på Hamar. De siste to er seniorer fra Oslo.

Først VR, så AR

Mange mener at VR-tiden allerede er «forbi» og at det neste store er AR. Hva tenker VIXEL-sjefen om dette?

Hva er AR? Vis fakta Skjul fakta

VR erstatter den virkeligheten du oppfatter med en datasimulert virkelighet. AR bruker derimot virkeligheten forran deg, og tilfører ny informasjon. Mye innovasjon vil skje i skjæringspunktet mellom AR og VR, men mange mener det er AR som vil revolusjonere vår hverdag på sikt. Kilde: https://helt.digital

- Det er mye unødvemdig forvirring rundt dette. VR er forløperen til AR, og på et tidspunkt vil AR ta over slik som mobiltelefon har tatt over en del av datamaskinens oppgaver. For samhandling mellom ulike geografiske lokasjoner vil VR være veien å gå i mange år fremover. Nå kan man bruke samme briller til både VR og AR, demed kan man etter hvert sømløst skifte mellom disse to. AR er foreløpig en veldig umoden teknologi, men vi legger til rette for at våre løsninger kan brukes i AR så fort det er praktisk hensiktsmessig.

 

 

Kontakt oss

Ingvild Bergersen

Trainee

NHO Innlandet

ingvild.bergersen@nho.no
Mobil
92895757