Yrkes-NM 2014

Unge yrkesutøvere fra Hedmark og Oppland deltar i konkurranser i 10 ulike fag i Trondheim 28. - 30 oktober 2104. "Jeg synes det er kjempespennende å konkurrere," sier Stine Aas fra Printex på Hamar, som deltar i konkurranser i mediegrafikerfaget.

Publisert 30.10.14

Innlandet

Oppgavene i NM i medigrafikerfaget går bl.a. ut på å lage en designprofil, logo, brevark og visittkort. Det hele blir veldig realistisk når kunden finnes i det virkelige liv. Villa Lofoten heter firmaet. Det er et filmproduksjonsselskap som har en kulturell inngang på virksomheten sin. De bidrar til at unge mennesker får realisert sine filmdrømmer. Selskapet vil også kunne bidra i bedømmingen i NM og til slutt også velge en av utgavene fra deltakerne i profilering av sitt firma i tiden framover.

Stine Aas (20) fra Printex trykkeri på Hamar har bevisst valgt grønn farge som del av sitt profilmateriell. - Jeg måtte jo velge en natur-farge til et selskap med et slikt navn, og jeg synes logoen jeg har laget uttrykker noe naturlig, miljøvennlig og noe aktivt. Det jeg har laget er enkelt og elegant, sier hun og smiler.

Spennende og kreativ hverdag
Hun tok svennebrev som mediegrafiker i juni i år, og trives godt med sitt yrkesvalg. - Jeg har en spennende og veldig kreativ hverdag!

- Jeg synes det er gøy å være med å konkurrere i faget mitt. Det gjør at man skjerper seg veldig og forhåpentligvis gjør man en enda bedre jobb. Størst utfordring er det å finne en ide å jobbe ut i fra. Det er jo stressende å være i en slik konkurranse, men jeg liker det. Jeg jobber så godt jeg kan og prøver å være best.

- Om framtida tenker jeg at jeg vil utvikle meg mer, og kanskje kan jeg en dag være daglig leder i et eget grafisk byrå.

Ytterligere info om Yrkes-NM,- se www.worldskills.no