Norsk Industri - Teko

Strikket på luft og kjærlighet

Innovasjon, sjøluft fra Atlanterhavet og en stor porsjon kjærlighet bidrar til at stadig flere oppdager Lanullva og setter pris på klesmerkets unike egenskaper.

Eier og daglig leder, Gunn Anne Lyngstad, vurderer hvilken farge som skal brukes i dagens produksjon.

Publisert 22.04.15

Møre og Romsdal

Helt ute ved kysten, midt mellom Molde og Kristiansund, like ved den etter hvert så verdenskjente Atlanterhavsveien finner vi Lanullvabrygga. Her er fortsatt dampskipskaia fra 1882. Stedet var en gang verdens navle for mange, med et yrende handelsliv og som et viktig samlingspunkt på nordvestlandet.

FRA KALD OG VÅT TIL GOD OG VARM

Stedet har vært i Gunn Anne Lyngstads familie i generasjoner. På gården like ovenfor brygga opplevde hennes mor at ektemannen var kald da han kom hjem på kvelden etter en dag med hardt arbeid. I kjærlighet til han utviklet hun en helt spesiell strikketeknikk; ved å gi plass til luft i ulla, ga det en ny mykere ullopplevelse som holdt kroppen både tørr og varm.

Gunn Anne har gjennom merkevaren Lanullva gitt nytt liv til Vinje Ullvarefabrikk. Hun ville at flere skulle holde seg varm og få seg nye fine plagg i merinoull.

SKAPTE EN NY OPPLEVELSE

Lyngstad har tatt grep, pusset opp og skapt en destinasjon som er vel verdt et besøk. Resultatet har blitt et stort utvalg av moderne og behagelige ullplagg til bruk både på vintertid og om sommeren.

Lanullva tilbyr alt fra ullskjorter og kjoler til skjerf, luer og babytepper. Bedriften har fått flere utmerkelser, bl.a. er selskapet kåret til "Årets gasellebedrift" flere ganger. Gunn Anne Lyngstad har selv fått utmerkelsen "Årets kvinnelige gründer" i Midt-Norge.

- Lanullva er forkortelsen for lanolin, ull og varme, sier en svært engasjert daglig leder. Gunn Anne Lyngstad er stolt av produktene og selskapets historie.

- Vi er svært glad for at stadig flere oppdager det vi har by på. Til brygga vår kommer folk fra hele verden. De finner veien hit. De kjøper vår historie. De får med seg kjærlighet til naturen – kjærlighet til havet. Vår plommefargede genser er tydelig det folk liker alle best, sier Lyngstad. I 2014 solgte bedriften 12.000 av den genseren.

Se film, bilder og mer om Lanullva her.