VARD sikret seg milliardkontrakt

Skal bygge verdens første isbryter-luksusskip med hybridteknologi.

Cruiseskip

Her er isbryter-cruiseskipet som VARD skal bygge for det franske cruiserederiet Ponant. Prislapp: 2,7 milliarder kroner. Illustrasjon: Stirling Design International

Publisert 18.12.17

Møre og Romsdal

Cruiseskipet som VARD skal bygge for det franske redieriet Ponant er 150 meter langt og 28 meter bredt og inneholder det ypperste som er å oppdrive av skipsteknologi. Prislapp: 2,7 milliarder kroner.

– Jeg tror du kan si at dette er det dyreste sivile fartøyet per meter som noen gang er bygd i verden, sier markedsdirektør i Vard, Magne Håberg, til Sunnmørsposten.  

Skipet blir spesialbygget for polare forhold og skal tilby luksuscruise til blant annet Nordpolen. Fartøyet blir verdens første elektriske hybridskip og skal inneholde den mest miljøvennlige teknologien som er på markedet, skriver VARD i en pressemelding.  

Cruiseskipet vil ha plass til 270 passasjerer fordelt på 135 lugarer. I tillegg skal skipet romme et mannskap på 180.

Milliardkontrakten føyer seg inn i en rekke positive nyheter for VARD-gruppen som har hovedkontor i Ålesund.

Dette er det femte cruiseskipet det franske rederiet har i bestilling med VARD-gruppen. Det første av skipene skal overleveres 2. kvartal 2018.

Kontaktene sikrer full drift minst tre år framover og Vard Søviknes er allerede i ferd med å ansette nye medarbeidere, ifølge smp.no.(krever abonnement).

- Dette er et svært interessant prosjekt for oss. VARD har lang erfaring med denne teknologien. I generasjoner har vi bygget avanserte skip for oppdrag i polare strøk. Det er en glede å få fortsette det gode samarbeidet vi har med Ponant, Stirling Design International og Acer Arctic, sier administrerende direktør i Vard-gruppen, Roy Reite.

Skroget skal bygges i Romania og utstyres ved VARD Søviknes i Haram kommune på Sunnmøre. Skipet skal etter planen leveres innen sommeren 2021.