Delte ut pris for beste masteroppgave 2018

NHO Nordland delte ut pris for beste masteroppgave i kategorien "næringsliv generelt" ved Nord Universitet.

#205

Prisvinner Saad Rehman, sammen med Dekan, Erlend Bullvåg Nord Universitet og Elnar Holmen, NHO. Fotograf: NHO Nordland

Publisert 04.06.18

Nordland

Fredag 1.juni var det høytidelig markering ved Nord Universitet og Handelshøgskolen i Bodø. Det var duket for seremoni og diplomoverrekkelse til årets siviløkonom-studenter, samt prisutdeling for beste masteroppgaver. Det ble delt ut priser i kategoriene, «offentlig sektor», «bank og finans», «forskning med særlig relevans for næringslivet», «Nordområdet og internasjonalisering», og «næringslivet generelt».

NHO Nordland har i en årrekke vært utdeler av prisen «næringslivet generelt» og 2018 var intet unntak. Årets prisgiver var nyansatte, Elnar Remi Holmen, seniorrådgiver i NHO Nordland.

Det var høyt nivå på alle masteroppgavene i år, ifølge dekan, Erlend Bullvåg ved Nord Universitet. NHO Nordland fikk to masteroppgaver som var nominert. Begge oppgavene hadde et høyt nivå, så juryen i NHO Nordland hadde en utfordring med å kåre en vinner.

Det lengste strået i år tok masterstudent, Saad Rehman. Hans oppgave, Brand Meaning as Global as Local: A Comparative Study of Youth Consumers in Norway and Pakistan, handler om forskjeller i forbrukeradferd, spesielt med kulturforskjeller mellom Norge og Pakistan. Saad Rehman er også opprinnelig fra Pakistan og har studert de siste årene ved Handelshøgskolen i Bodø. Hans oppgave handlet om hvordan bedrifter kan bygge merkevarer. Oppgaven kan fint brukes av næringsliv for øvrig når de skal utvikle produkter mot bestemte markeder nasjonalt og internasjonalt.  

-         Saad Rehman hadde et høyt nivå på oppgaven sin. Bedrifter kan ta lærdom av dette forskningsarbeidet ved å tilpasse merkevarebygging til den forbrukerkultur man henvender seg mot, sier seniorrådgiver Elnar Holmen i NHO Nordland.