Gulrotsyltetøy fra Valnesfjord kåret til Nord-Norges beste mat-idé

Bedriften Han Sylte AS fra Valnesfjord ble denne uken kåret til regional vinner i mat- entreprenørskapskonkurransen Local EAT Award. Nå skal de konkurrere om den nasjonale tittelen og en billett til EAT Stockholm Food Forum i juni.

Publisert 26.05.16

Nordland

- Det er veldig stas for Han Sylte å vinne regionseier i Local EAT Award! Gjennom godt samarbeid med gulrotbonden har vi klart å sikre at gulrotdusken vidreforedles til pesto og gulrota som ikke blir sendt til butikk, allikevel treffer forbrukeren. Han Sylte er stolt over at vårt entrepenørskap blir lagt merke til som et samfunnsnyttig bidrag til å redusere matsvinn, sier Mathilde Winther, daglig leder i Han Sylte AS.

Local EAT Award arrangeres av Nordic Choice Hotels, NHO og EAT, og søker etter ideer som gir oss god, sunn og bærekraftig mat. Regionvinner for Nord-Norge, Han Sylte AS, produserer gulrotmarmelade av gulrøttene som har blitt sortert vekk av estetiske grunner og som ellers ikke ville blitt til menneskemat. Gulrotgresset, en tradisjonelt uutnyttet ressurs, brukes til å produsere en ettertraktet pesto.

 Lær mer om Han Sylte her! http://www.hansylte.no/

 - Han Sylte AS viser med sine innovative produkter at det er mulig å se nytt på ressurser vi i dag ser på som avfall. Dette bidrar til å redusere matsvinn som er bra for samfunnet og en god forretningsidé. Vi merker at ønsket om å utvikle grønne, bærekraftige løsninger er stor både blant små og store bedrifter i NHO. Markedet krever det, teknologien åpner for det, og bedriftene ønsker det selv, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO og jurymedlem i Local EAT Award.

Konkurransen arrangeres i Norge og i Sverige. Fem regionale vinnere i hvert land kjemper om å representere landet sitt på EAT Stockholm Food Forum, hvor én hovedvinner kåres. Utover deltagelse på konferansen, får hovedvinneren 100 000 kroner og et mentormøte med Petter Stordalen.

Lær mer om Local EAT Award her! www.eatforum.org/lea

-Grønt entreprenørskap kommer til å bli stadig viktigere når Norge skal rustes for fremtiden, og vi vil bidra til å heie frem gründerånden her til lands. Han Syltes forretningsidé handler om å utnytte matressurser og begrense matavfall, noe som bidrar positivt inn i klimakampen. I tillegg er etterspørselen etter produktene stor, og det er viktig for god business, sier Petter Stordalen, eier av Nordic Choice Hotels og jurymedlem i Local EAT Award.

Local EAT Award arrangeres for tredje år på rad og hovedvinner kåres på EAT Stockholm Food Forum 14. juni.