6 råd til grønn lønnsomhet

Det kan skapes 75.000 nye grønne jobber innen 2025. Boston Consulting Group (BCG) har snakket med 43 sentrale næringslivsledere som igjen har kommet opp med 6 gode råd.

#205

#120 Fotograf: NHO

Publisert 30.01.17

Oslo og Akershus

BCG har laget en rapport, på oppdrag fra NHO, basert på samtalene med de 43 toppsjefene samt en spørreundersøkelse med 800 bedriftsledere. Lederne mener det er store muligheter for å gjøre grønne investeringer og samtidig tjene penger og skape jobber

Internasjonale tall viser at både forbrukere og arbeidstagere blir mer og mer opptatt av bærekraft. 66 prosent av forbrukerne sier de er villige til å betale mer for produkter og tjenester fra bedrifter som er opptatt av klima og sosialt entreprenørskap – opp fra 50 prosent i 2013. Og 67 prosent av arbeidstagerne vil foretrekke å jobbe for en bedrift som setter disse verdiene høyt

Hele to av tre av bedriftene i undersøkelsen sier at de ser grønne forretningsmuligheter. Likevel svarer kun 30 prosent at de allerede har tjent penger på grønne initiativ, og 21 prosent svarer at initiativene har skapt nye jobber.

Rapporten lister derfor opp seks konkrete steg til hvordan man kan vokse og øke lønnsomheten i en grønn økonomi:

1.         Integrer bærekraft i bedriftens kjernevirksomhet
2.         Søk nye samarbeidspartnere, også innenfor andre næringer
3.         Redusér avfall og utslipp – sett deg klare mål
4.         Redesign produkter og tjenester – tenk på gjenvinning og reduksjon av ressursbruk
5.         Forny bedriften – de mest innovative bedriftene har ledere som tør å tenke radikalt nytt om det de driver med
6.         Invester i ulike ideer og eksperimenter, og styr dem med en porteføljetilnærming

I rapporten er det også flere gode eksempler fra NHO Oslo og Akershus medlemsbedrifter.