E18- viktig for nærings- og kollektivtransporten

NHO Oslo og Akershus støtter en utbygging av E18 Vestkorridoren- av hensyn til fremkommelighet for nærings- og kollektivtransport.

Publisert 14.08.15

Oslo og Akershus

Det koster godstransporten 1 milliard kr årlig å stå i kø på E18 (Pöyry 2012). Dette er gods fra bedrifter på store deler av Sør-Norge og viser at Vestkorridoren er en nasjonal flaskehals. Likevel hevder kritikere at dette handler vel så mye som lokale byutviklingsinteresser og at prosjektet nå er for dyrt.

Regiondirektør i NHO Oslo og Akershus mener E18 Vestkorridoren må bygges ut. -Mindre kø for næring- og kollektivtransport er viktigere enn grønne lokk, skjær ned fremfor å forkaste, sier hun.

NHO Oslo og Akershus er enig i at å legge delstrekninger under lokk gir rom for byutvikling og flere boliger i Sandvika og Bærum; et område med den sterkeste befolkningsveksten i Europa.

-Lokale byutviklingsmuligheter er positivt, men det må veies opp mot at kostnadene nå ser ut til å stoppe hele prosjektet, avslutter Nina Solli

Kontakt oss

Jeanette Rønsen

Næringspolitisk rådgiver

jeanette.ronsen@nho.no
Telefon
97647511