Forenkling i fokus

Rammebetingelsene for små og mellomstore bedrifter var i fokus på NHO Arena Oslo og Akershus. Deltakerne fikk høre om regjeringens forenklingsarbeid og hva byrådet i Oslo gjør for at det skal bli enklere å drive virksomhet i byen.

Regiondirektør Nina Solli, åpnet NHO Arena Oslo og Akershus

Publisert 07.10.14

Oslo og Akershus

-          Jeg har store forhåpninger for regjeringens arbeid med å kutte i byråkratiet og skjemaveldet og det var veldig nyttig å vite om hvor langt dette arbeidet har kommet. Vi fikk også høre et engasjerende innlegg om hvordan det er mulig å kutte ned på antallet møter, sier Nina Solli, regiondirektør i NHO Oslo og Akershus.

Status for regjeringens forenklingsarbeid
Lars Jacob Hiim, statssekretær i nærings- og fiskeridepartementet, fortalte om status for forenklingsarbeidet til regjeringen. Det skal bli enklere å starte og drive virksomhet. Målet er å redusere de administrative kostnadene næringslivet bruker på byråkrati med 25 prosent innen 2017. Gründere, bedriftseiere og ansatte skal bruke mer tid på verdiskaping, og mindre tid på utfylling av skjemaer.

Hvordan kan Oslo være en god kommune for bedriftene?
Hallstein Bjercke, byråd for kultur og næring i Oslo kommune, snakket om hva kommunen kan gjøre for at det skal bli enklere å drive virksomhet. Oslos utfordring - og mulighet - er den store befolkningsveksten som ventes. Byrådets mål er å bli landets beste kommune på elektroniske tjenester til næringslivet. Bjercke trakk særlig frem det høye utdanningsnivået hos Oslos innbyggere, og hvor mange kreative næringer som utmerker seg i byen.

Bli kvitt møtehelvetet
Ann Elin Schüssel og Ine Thereze Gransæter presenterte boken "Bli kvitt møtehelvetet! 3-minuttersmetoden".Hensikten bak boken er å hjelpe ansatte å jobbe mer effektivt og ha en bedre hverdag ved å kutte ned på antallet møter. En undersøkelse viser at 40 prosent av møtetiden er bortkastet og at det koster 75.000 kr for hver ansatt. Fokus må være at ledere må få ned antallet møter, kutte i tiden møtetiden og ha mer produktive møter.