Full fart for Kolonial.no

På et 13.000 kvadratmeter lager i Lørenskog holder Kolonial.no til. Det foregår hektisk plukking av varer før de solgule varebilene skal ut til kundene på hele Østlandet.

Det er full fart på lageret til Kolonial.no før utkjøring av varer

Det er full fart på lageret til Kolonial.no før utkjøring av varer Fotograf: Siri Baastad

Publisert 03.03.17

Oslo og Akershus

Kolonial.no er Norges største matbutikk på nett. Ifølge DN økte omsetningen til Kolonial.no i fjor fra 75 millioner til 424 millioner kroner. Det tilsvarer en økning på 465 prosent. Som kunde kan du velge blant over 5500 varer. Utvalget økes ukentlig. Det er det plass til på lageret som nettbutikken overtok etter Ica. Mye av hemmeligheten bak suksessen ligger i god logistikk og distribusjon.

-Vi er opptatt av at kunden skal ha en god opplevelse på nettet når de handler hos oss. Den typiske kunden er en småbarnsfamilie som ønsker å spare tid og penger på handling, og som er gode på bruk av ny teknologi. Kundene handler ca. en gang i uka, sier gründer Vegard Vik.

Bedriftens omsetning har bare gått en vei siden oppstarten i 2013 – oppover. Ti gründere med teknologi- og økonomibakgrunn, men uten bakgrunn i dagligvarebransjen, startet i det som da var en nisje, men som hadde stort potensial.

- Det totale markedet for salg og streaming av musikk i verden er på 125 milliarder kroner. Samtidig kjøper nordmenn dagligvarer for 165 milliarder i året. De som fantes i dette markedet før Kolonial.no var matkasser, og de var dyre. Vi har valgt en lavprisprofil og vil holde oss der, sier Vik.

Kolonial.no jobber med å kunne tilby kundene øl, som i en vanlig butikk. Men her må de ta en runde med kommunepolitikerne i hver enkelt kommune. Grunnen til det, er at skjenkebevillinger er en kommunal oppgave. Her er det foreløpig et stykke igjen i flere kommuner.

-Vi ønsker å være en fullverdig butikk som tilbyr det du får om du går i butikken og handler. Der selger de også øl og sider. Dette handler ikke om å gjøre alkohol mer tilgjengelig, men mer om lik konkurranse mellom oss og de øvrige butikkene, sier gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas.

Kommunale kunder

I 2014 valgte Bærum kommune å gå over til bestilling av mat på nett gjennom Kolonial.no for å spare tid og gi kommunens eldre et bedre tilbud. Før det hadde hjemmehjelpen handlet for de eldre som hadde vedtak om handling. Hjemmehjelpen måtte da håndtere kontanter og tunge bæreposer. Handlingen tok også mye tid som kunne vært brukt sammen med de eldre. Etter innføring av det Bærum kaller Smart Mat, er både brukere, hjemmetjeneste og kommunen svært fornøyde med tilbudet. I dag har et titalls kommuner kommet etter og kan tilby det samme som Bærum i samarbeid med Kolonial.no