Motemerke med internasjonal suksess

Uten bakgrunn fra salg eller design fant Tom Wood-gründer Mona Jensen en nisje innenfor smykker. Fra starten i 2013 har det bare gått en vei, oppover.

#205

Regiondirektør Nina Solli og Mona Jensen og Morten Isachsen fra Tom Wood. Tom Wood er Årets Gaselle i Oslo Fotograf: Eli Boran

Publisert 30.11.17

Oslo og Akershus

Bedriften har gått i pluss fra dag en. I dag selges de unike smykkene i kule butikker i London, Tokyo, New York og Milano. Tom Wood den bedriften i Oslo som har vokst mest de siste fire årene uavhengig av bransje. I går mottok motemerket Tom Wood prisen som årets gaselle i Oslo.

– Fra første stund var det klart at vi siktet mot en internasjonal merkevare. Vi brukte god tid på å definere hvem Tom Wood er. Han er en jovial, fin fyr på rundt 40, mørk, han har reist mye, kjører motorsykkel og er eventyrsøkende. Produktene våre er laget for Tom Wood og vennene hans, sier Jensen til Dagens Næringsliv.

Mona Jensen er en av de to gründerne bak merkevaren. Hennes mann Morten Isachsen er den andre. Begge hadde god greie på merkevarer og på reklamebransjen. Filosofien fra starten har vært strenge krav til utsalgsstedene: Ingen får kreditt. De har ingen produksjon uten ordre og har vært restriktive på hvor mange de har ansatt. Per i dag er de ti ansatte.

I 2019 utvider de assortementet med en egen jeanskolleksjon.

-Det er imponerende hva de har klart å bygge opp på kort tid, ikke bare i Norge men i butikker verden over. Hvordan de har klart å bygge opp en distribusjon i land som Japan og i USA uten å gi kundene kreditt, tyder på et pågangsmot ut over det vanlige, sier regiondirektør Nina Solli i NHO Oslo og Akershus.

Les mer om årets gaselle i Oslo her