Profilert sjefstyv

Jarle Moen, styreleder i NHO Reiseliv Oslo/Akershus er nylig portrettert i Finansavisen og i Ukeavisen Ledelse. Bli kjent med reiselivsbransjens svar på Karl Legerfeld du også.

Publisert 03.07.14

Oslo og Akershus, Reiseliv

Finansavisen beskriver Jarle Moen som sjefstyven som klarte å skape hotellbusiness i et veikryss på Økern og på et jorde på Fornebu. Som takk for innsatsen fikk han ansvaret for The Thief, et hotell som spiser hotelldirektører til frokost. Han er hotellets tredje direktør på et og halvt år. –Jeg har alltid jobbet med hoteller under oppstart eller endring. 80 prosent av suksessen handler om kultur. 20 prosent handler om beliggenhet og interiør. Skaper man en god intern kultur og får alle ansatte med på laget, blir det suksess sier Moen i sitt intervju til Finansavisen

Jarle Moen er en dedikert hotelldirektør med hjerte for sine ansatte og reiselivsbransjen. Han er sitt lederskap bevisst, og er synlig, dedikert og engasjert. Hans team er landets beste, -påstår han selv i Finansavisens intervju, hvor samtlige jobber for at hotellet skal være best på alt. - En god leder ser sine ansattes talent og sørger for at de får blomstre. Hans nysgjerrighet til andre mennesker gjør at han lykkes i nettopp dette.  Det viktigste for Jarle Moen som leder er tydelighet, driv og god samspill med sine ansatte. – Ledelse måles på dine ansattes prestasjoner, sier Moen til Ukeavisen Ledelse. Makt er ikke et begrep i hans ledelsesfilosofi, hvor han fremhever at: – her bygger vi sammen, ikke mot hverandre. Som interndriver er makt et destruktivt ord. Culture eats strategy for breakfast.

Styreleder i NHO Reiseliv Oslo og Akershus
I tillegg til å være hotelldirektør på The Thief har han vervet som styreleder i NHO Reiseliv Oslo og Akershus. Et verv han brenner for. Moen sier i sitt intervju i Finansavisen – Jeg brenner for å få Oslo til å bli en verdensarena for konferanser og kongresser. Veien dit er kortere enn på lenge.  – For første gang i konkgresshistorien havnet Oslo blant de ti viktigste kongressbyene i Europa i fjor, og slo dermed Stockholm, København og Helsinki. Oslo er nummer 16 internasjonalt. Dette tilfører næringslivet 350 millioner kroner i året, og er en sterk omdømmebygger for byen enn alle andre initiativer.

Med en variert medlemsmasse med alt fra marka stuer og restauranter til store internasjonale hotellkjeder er hans rolle som styreleder engasjerende og interessant. Vervet gir han en unik mulighet for å fremme lokalt reiseliv og kunne påvirke rammebetingelser til en av Norges viktigste fremtidsnæringer.  – Det er jo turisme vi skal leve av når oljen og gassen tar slutt, så da gjelder det å ha fokus på god service og vise frem noen av perlene vi har å by på, sier Moen i Finansavisen. NHO Reiselivs medlemmer i Oslo og Akershus teller 453 medlemmer har en omsetning på over 11,5 mrd. kroner og sysselsetter over 9.000 årsverk.

Prisbelønnet og velrenommert.
The Thief er tildelt prisen som "New Hotel of the year 2014", Oslo-suiten tok prisen som Europas beste suite og hotellet er av TripAdvisor stemt frem som det beste hotellet I Norge. Prestisjemagasinet WallPaper har også omtalt hotellet som "Best Urban Hotel", som det første norske i historien, og hotellet er også det første norske noensinne som har kommet på Conde Nast Travelers "Hot List". I tillegg ble Quality Hotel Expo kåret til  "New Hotel of the year 2012" og Quality Hotel 33 likeså. Selv ble han nominert til årets Hotelldirektør i Nordic Choice i 2009.

I følge Finansavisen er Jarle Moen en elegant fyr: med signatursveis, sort dress og designerbriller, er han hotellbransjens svar på Karl Lagerfeld. Han mangler bare hanskene. Uansett tid på døgnet; dressen har perfekt press og det er ikke et hårstrå som ligger feil plassert.