Sukkeravgiften påvirker grensehandel

-Grensehandelen øker på grunn av sukkeravgiften. Det viser en fersk undersøkelse. Norske arbeidsplasser står på spill! advarer regiondirektør Nina Solli i NHO Oslo og Akershus.

#205

Svenske butikker på grensen er vinnere og norske butikker og norsk mat- og drikkeindustri er taperne etter sukkeravgiften ble innført. Fotograf: iStockPhoto

Publisert 05.03.18

Oslo og Akershus

Åtte av ti husstander i Akershus handler i Sverige. Ni av ti bosatt i Akershus reiser til Sverige for å handle en gang i halvåret eller oftere. En av fire reiser så ofte som en gang i måneden. For Oslo er tallene noe lavere.

Det viser en fersk undersøkelse YouGov, på vegne av Bryggeri- og Drikkevareforeningen. Undersøkelsen er gjennomført i februar og blant et representativt utvalg av personer i alderen 18-74 år som er bosatt i fylkene Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold, Telemark og Sør-Trøndelag.

Åtte av ti i Akershus sier at pris er utslagsgivende for at de handler i Sverige, ikke utvalget. Folk oppfatter det som billigere å handle i Sverige uansett hva kronekursen er på. Og seks av ti har sett markedsføringen til butikkene på grensa – som Nordby, Eurocash og Maxi-mat.

- Vi støtter myndighetenes arbeid for å få oss til å leve sunnere. Men avgiften Høyre, Frp, Venstre og KrF ble enige om i statsbudsjettet har gitt et skikkelig prishopp i Norge. Det påvirker grensehandelen. Åtte av ti har fått med seg at avgiftene på brus og godteri har økt. Folk hamstrer og har mere brus og godteri stående hjemme når de handler på grensa. Det er da ikke sunnhetsfremmende, mener Solli.

Folk vil ikke vedkjenne seg at de grensehandler siden bare en av ti sier de planlegger å grensehandle i 2018. Men hvis de skal handle i Sverige, er det fordi de mener prisene er lavere, at det lønner seg mer nå enn tidligere og at matvareprisene øker i Norge, viser undersøkelsen.

Hva er det folk handler i Sverige?
Kjøtt, pålegg og ost er mest populært. Deretter følger sjokolade, godteri og brus på en andreplass. Bare 40 prosent oppgir at de handler øl eller vin.

-Det er store handlekurver på grensa, halvparten av de som handler bruker mer enn 2000 kr per handletur. Inntekter går tapt til norske kjøpmenn og norsk mat- og drikkeleverandører. Her står arbeidsplasser på spill, sier Solli.

Om undersøkelsen

  • Undersøkelsen er gjennomført av YouGov, på vegne av Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
  • Undersøkelsen er gjennomført i uke 4-5 i 2018 blant medlemmer av YouGov sitt forbrukerpanel i Norge.
  • Undersøkelsen er gjennomført representativt blant personer i alderen 18-74 år som er bosatt i fylkene Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold, Telemark og Sør-Trøndelag.
  • Data vektes med dimensjonene kjønn, alder og geografi på bakgrunn av et ideal fra Statistisk Sentralbyrå, slik at resultatene er representative for befolkningen med hensyn til ovennevnte målgruppe