Avtale fra 1978 hindrer turister å fly fra Finland til Svalbard

Svalbard går glipp av 300 turister hver uke i sommer fordi Finnar ikke får fly til øya. Det gir alvorlige konsekvenser for utviklingen til reiselivsnæringa.

Finnair har fått avslag fra Luftfartstilsynet på sin søknad om flygetillatelse til Svalbard.

Publisert 02.05.16

Troms og Svalbard

- Det så først ut som vi kunne fått en ganske god vekst for den kommende sommeren, men nå ser det ut som det blir en stopper for det, sier Renate Pedersen, sales manager i Basecamp Explorer.

Årsaken er at Finnair har fått avslag fra Luftfartstilsynet på sin søknad om flygetillatelse til Svalbard. Ruten var allerede flagget på den internasjonale flyruteoversikten, og planen var å fly 300 passasjerer i uken i sommersesongen.

 - Tilbudet som Finnair hadde satt opp ville gjort at vi kunne fått veldig mye økt trafikk blant annet fra Asia. Det er fryktelig dumt at dette ikke blir noe av, spesielt når alt egentlig var klart, sier Pedersen.

Ingen direkterute fra Helsinki til Longyearbyen

Begrunnelse for avslaget er at luftfartsavtalen mellom Norge og Finland fra 1978 ikke gir rett til å etablere en direkterute på strekningen Helsinki – Longyearbyen.

- Dette er hårreisende. En avtale fra 1978 mellom Norge og Finland holder altså utvikling av reiseliv og næringsliv på Svalbard tilbake. Dette harmonerer ikke med norsk politikk om å utvikle reiselivet på Svalbard videre og styrke satsingen i nord, sier Christian Chramer, regiondirektør i NHO Troms og Svalbard.

Han mener politikerne på nærings- og samferdselsministernivå nå må ta tak i dette for å bidra til å løfte Svalbards utvikling.

 - Avslag fra Luftfartstilsynets byråkrater står svært dårlig til de mange steke signalene om å styrke næringer som reiseliv når utfordringene i kull-bransjen er så stor på øya. Reiseliv er en av pilarene som næringslivet i Longyearbyen bygger på, og blant de næringene som er løftet frem i strategisk næringsplan for Svalbard, sier Chramer.

Overraskende for reiselivsnæringen

Tilbakemelding fra Finnair kommer svært overraskende på reiselivsaktørene i Longyearbyen.

 - Vi jobber med utenlandske turoperatører som sier at det er uaktuelt for dem å komme til Svalbard nå, fordi de ikke kan fly med Finnair. Det er 10 til 15 agenter som har sagt at de nå dropper Svalbard, sier Pedersen i Basecamp Explorer.

Hun får støtte fra Reiselivssjef i Visit Svalbard, Ronny Brunvoll.

- Internasjonale rutefly vil gi tilgang til et større marked. I dag er 85% av turistene fra det norske markedet og alle flyvninger kommer via Oslo. Å få tilgang til flere og nye typer kundegrupper vil være viktig for reiselivet på Svalbard fremover og gjøre oss mindre sårbare, sier han.

Skremmes fra å satse på Svalbard

NHO mener avtalen som hindrer flyvningene er veldig utdatert. Det står ikke at det ikke er lov å fly direkteruter fra Finland, men det står heller ikke at det er lov. Dermed blir svaret nei.

- Problemene for Finnair og for reiselivsnæringen som ønsker vekst på Svalbard er gjentagende. Avtalene er lagd for en helt annen tid og er ikke oppdaterte, og dette tas ikke tak i av norske myndigheter, sier Chramer.

For hver sak som dukker opp må hele løpet gås opp før et avslag blir gitt, hvor staten så oppfordrer selskapene til å anke.

- Det gir fordyrende prosesser, manglende forutsigbarhet og skremmer private aktører fra å ville satse på Svalbard. Slik kan vi ikke ha det, sier Chramer.

Trenger forutsigbarhet fra politikerne

Det er Renate Pedersen i Basecamp Explorer enig i.

- Fra politikerne ønsker vi oss mer forutsigbarhet, både når det gjelder fly, og rammene for mulighetene for å videreutvikle våre produkter og aktiviteter her oppe.

Hun legger til:

- Gjestene våre booker ofte tidlig, og vi må vite i god tid hva vi får lov til å selge!