Valgkampen er i gang og første stopp var hos Grovfjord Mekaniske verksted

4 juli startet vi valgkampen i Troms og tok med oss Martin Henriksen (2. kandidat AP) og Kent Gudmundsen (1. kandidat H) til Sør-Troms for å høre mer om hva næringslivet mener er viktig.

personer

Stortingskandidater besøker NHO-medlem Grovfjord mekaniske verksted Fotograf: Vibeke Tannvik

Publisert 06.07.17

Troms og Svalbard

I Grovfjorden ligger Nord-Norges største skipsverft. En bauta som har overlevd i mange generasjoner og en av de som erobrer hele Europa med sine skip bygd på kaia i en liten bygd i nord. Bare siden 2000 har de bygd mer enn 113 båter, hvorav 98 var til oppdrett. På de beskjedene kontoremne, har de store tanker om fremtiden.

Grønn konkurransekraft fra nord

De produserer og står på trappene til å levere verdens første rene batteridrevne røkterbåt, en båttype som også passer i andre næringer. -Dette er fremtiden, utbryter Bård Meek-Hansen, administrerende direktør. Han er klokkeklar på at fremtiden for å få ned norske utslipp i første omgang samtidig som at kunden sparer penger på drift og vedlikehold ligger i null utslippsbåter som GMV Zero. Det er lønnsomt for alle, så det grønne skiftet i maritim transport er en viktig nøkkel til å redusere verdens CO2 utslipp. Men han er usikker på veien videre for skipsbyggeriet.

Må si nei til oppdrag av mangel på ingeniører

 Det er vanskelig å rekruttere ingeniørene som kan bygge skip. For tiden må vi si nei til oppdrag i mangel på ingeniører. Dette er en kontinuerlig utfordring, vi er mer attraktive for utenlandske arbeidere enn norske. Det er bare når vi klarer å rekruttere lokalt at de blir, men det finnes ikke et lokalt utdanningstilbud for denne typen ingeniører. Derfor sender vi våre håpefulle sør og vestover og få kommer tilbake. Vi har en kongstanke om å bidra utvikling og flere lokale arbeidsplasser, men vi trenger den rette kompetansen, avslutter Meek-Hansen.