Et inkluderende arbeidsliv på Lerkendal

Scandic Lerkendal er opptatt av et godt arbeidsmiljø og inkludering. Hotellet har blant annet via Ringer i Vannet rekruttert flere medarbeidere som av ulike årsaker har stått utenfor arbeidslivet.

Scandic Lerkendal er tilrettelagt slik at Kristin kan jobbe i resepsjonen selv om hun sitter i rullestol Fotograf: NHO Trøndelag

#205

Publisert 01.07.16

Trøndelag, Ringer i vannet

I august i år fyller Scandic Lerkendal to år. Hotellet som er bygd i tilknytning til Lerkendal Stadion ruver høyt i landskapet, og er med sine 75 meter og 21 etasjer Trondheims høyeste bygg. Hotellet har 1243 sengeplasser og konferansekapasitet på opptil 23.000 mennesker, noe som gjør hotellet til et av Nordens største kurs- og konferansehotell.

- Vi er et fullservicehotell som kan arrangere både konferanser, konserter og utstillinger, sier leder for resepsjonsavdelingen Annlaug Grønnesby.
- I dag er det virkelig liv og røre her med Scandia Cup og nesten 1000 gjester på hotellet.

Samfunnsansvar

På denne travle junidagen har vi tatt turen opp til Lerkendal for å snakke om inkluderende arbeidsliv. IA-rådet i Trøndelag ønsker hver måned å sette fokus på én aktør som jobber godt og aktivt med inkluderende arbeidsliv, og denne gangen er det Scandic Lerkendal som er i fokus.

- Vi er veldig opptatt av å ha et godt arbeidsmiljø på hotellet, sier driftsdirektør Roger J. Rønning.
- I tillegg ønsker vi også å være med på å ta et samfunnsansvar. For oss betyr det at vi blant annet er opptatt av å være et miljøvennlig og energieffektivt hotell, men det betyr også at vi ønsker å gi folk som har stått utenfor arbeidslivet en sjanse.

Annlaug Grønnesby og Roger J. Rønning ved Scandic Lerkendal er opptatt av både hotellets grønne profil og inkludering i arbeidslivet Fotograf: NHO Trøndelag

 

#205

Ringer i Vannet

Dette ønsket om inkludering førte blant annet til at Scandic Lerkendal signerte en samarbeidsavtale med NHO-prosjektet Ringer i Vannet. Ringer i Vannet bistår NHOs 23.000 medlemsbedrifter med rekrutering av arbeidskraft. Prosjektet kartlegger bedriftenes behov og søker å finne riktig person til jobben. Folk som har falt utenfor arbeidslivet får dermed en viktig mulighet til å komme seg i lønnet arbeid. Scandic Lerkendal har rekruttert flere medarbeidere gjennom Ringer i Vannet, blant annet Kristine Johansen.

- Kristine jobber i resepsjonen vår, og det eneste som skiller henne fra de andre som jobber i resepsjonen er at hun sitter i rullestol, forteller Grønnesby.
- Da jeg jobbet ved et annet hotell for en del år tilbake fikk jeg inn en veldig god søknad fra en person som satt i rullestol. Jeg hadde veldig lyst til å ansette denne personen, men hotellet var bygd sånn at man ikke kom seg bak resepsjonen i en rullestol, derfor bestemte jeg meg for at hvis jeg noen gang fikk sjansen til å jobbe på et hotell som virkelig var tilrettelagt for mennesker med ulik funksjonsnedsetting så skulle jeg jammen meg ansette en person som sitter i rullestol.

Arbeidstrening

En måned etter at Annlaug startet ved Scandic Lerkendal fikk hun spørsmål om hun kunne ta inn ei som satt i rullestol på arbeidstrening to dager i uken.

- Det gikk så bra at Kristine er her hos oss enda, sier Grønnesby.
- Det er aldri noen utfordring for oss at Kristine sitter i rullestol, hun utfører jobben minst like bra som alle andre her, den neste forskjellen er at hun ikke kan være på jobb alene i tilfelle brannalarmen går, da må resepsjonisten være i stand til å løpe i trapper for å sjekke. Derfor legger vi til rette for at hun ikke er alene på jobb, det er ikke vanskeligere enn det, smiler Grønnesby.

Roger J. Rønning legger til at det er mange fordeler ved å drive i et nytt hotell.
- Hotellet er bygd slik at det skal være tilgjengelig for alle mennesker, også de med nedsatt funksjonsevne, og dette gjelder både for våre gjester, men også for de ansatte, sier Rønning.

Stabil bemanning

Hotellet har også stort fokus på arbeidspraksis og arbeidstrening og har et mål om å ha minimum tre til fire på arbeidstrening til enhver tid.

- I dag har vi faktisk hele ti personer på arbeidstrening, sier Rønning.

Hotellet, som har rundt 85 årsverk har hatt en stabil bemanning siden oppstarten for to år siden.
- De aller fleste som var med fra starten er her fremdeles og det sier vel også litt om at det er et godt arbeidsmiljø her, sier Grønnesby.

I forhold til sykefravær ligger hotellet også godt an. Korttidsfraværet ligger på mellom 2 og 4 prosent, mens langtidsfraværet ligger på rundt 5 prosent.
- Dette er noe under snittet i hotellbransjen generelt, som ligger på rundt 7 prosent, sier Rønning.

Grønnesby sier at resepsjonsavdelingen skiller seg noe ut ved at det har vært tilnærmet null sykefravær på den avdelingen de to siste årene.

- Vi er stolte av det lave sykefraværet, sier Grønnesby.
- Jeg tror det handler mye om holdningsskapende arbeide, det å ha respekt for hverandre og jeg tror nok at de fleste som jobber her på hotellet opplever at det er en veldig god arbeidsplass å være på.

Les mer om Ringer i Vannet

Les mer: NRK Trøndelag: NHO-prosjekt skaffar uføre jobb