Interiørkremmerne fra Trøndelag

I 1979 åpnet Kremmerhuset sin første butikk i Sommerveita i Trondheim. Varene har endret seg mye siden da, og i dag er Kremmerhuset Ting og Sånt en nasjonal interiørkjede med 68 butikker og over 550 ansatte. Kremmerhuset er månedens bedrift i mai.

#205

Administrerende direktør i Kremmerhuset Frank Angelvik og butikkleder ved Kremmerhusets første butikk i Sommerveita i Trondheim, Nina Bye. Fotograf: NHO Trøndelag

Publisert 22.05.17

Trøndelag

Hver måned fremover vil vi i NHO Trøndelag presentere en av våre medlemsbedrifter som månedens bedrift, og i mai er vi kommet til Kremmerhuset.

Månedens bedrift

  • I NHO Trøndelag har vi mange flotte medlemsbedrifter, og disse ønsker vi å vise frem.
  • Derfor vil vi hver måned fremover presentere månedens bedrift.
  • Utvelgelsen skal speile bredden blant våre medlemsbedrifter i forhold til både bransje og geografi

Det trønderske interiøreventyret Kremmerhuset startet i det små, med en hylle i klesbutikken Neste Stopp i Trondheim. Gründerparet Eli og Jens Hoff flettet inn sine egne, ubrukte bryllupsgaver med ting i kurv og emalje, og kundene likte det de så. I 1979 ble den første Kremmerhuset-butikken åpnet i Sommerveita i Trondheim. Siden den gangen har mye endret seg, men butikken i Sommerveita eksister fremdeles, og hovedkontoret ligger fortsatt i Trondheim.

- Selv om Kremmerhuset ikke er en familieeid bedrift lenger har vi eiere som er opptatt av at vi fremdeles skal være et Trondheimsfirma, forteller administrerende direktør Frank Angelvik. De nye eierne Canica, som eies av Sten Erik Hagen og familien, kjøpte selskapet i 2014.

Administrerende direktør i Kremmerhuset, Frank Angelvik foran Kremmerhusets første butikk i Sommerveita i Trondheim. Fotograf: NHO Trøndelag

#205

Tilstede der folk er

De siste årene har Kremmerhuset opplevd en rivende utvikling og har i dag 68 butikker, fra Alta i nord til Kristiansand i sør, og en omsetning på rundt 300 millioner.

- Vi har lyktes med konseptet vårt, sier Angelvik. Kombinasjonen av et godt utvalg til fornuftige priser, gjør at vi treffer godt i markedet. Dessuten er vi også opptatt av å være tilstede der folk er, og mange av våre butikker holder til i store og små kjøpesenter over hele landet.

- Det er også en kjensgjerning at nordmenn er over gjennomsnittet opptatt av interiør og trender, og hos oss kan de enkelt finne det de trenger for å fornye hjemmet.

Lang erfaring

Kremmerhuset har egne innkjøpere som flere ganger i året reiser til Kina for å kjøpe inn varer til butikkene og for å holde seg oppdatert på trender og utviklingen i interiørbransjen.

Kremmerhuset har lyktes med en kombinasjon av et godt utvalg til rimelige priser. Fotograf: Centerteam reklamebyraa AS/Kremmerhuset.

#205

I tillegg til innkjøperne har også den administrerende direktøren med seg en ledergruppe som består av både IT-sjef, fire regionledere, logistikksjef, økonomi og adm sjef og Marked og innkjøpssjef.
- Jeg har en utrolig dyktig gjeng med meg, sier Angelvik.
- Mange av de ansatte i Kremmerhuset har jobbet her i mange år, har lang erfaring fra handel- og servicebransjen og er gode ambassadører for bedriften.

Selv har Angelvik også lang fartstid fra retail bransjen.
- Jeg har alltid jobbet med varehandel og startet opp som kjøpmann i Narvesen i 1996, forteller Angelvik.

- Jeg tror det ar avgjørende at også ledelsen har forståelse og kunnskap om hvordan drive butikk. Noe av det første jeg gjorde da jeg startet som administrerende direktør for tre år siden var å dra ut å besøke alle butikkene våre for å oppleve den virkeligheten som de ansatte står i hver dag. Det er viktig for meg som leder å ha en god dialog med de ansatte og oppleve at vi alle drar i samme retning. Det er også bakgrunnen for at jeg har butikkpraksis 5-6 ganger i året.

I dag er Kremmerhuset Ting og Sånt en nasjonal interiørkjede med 68 butikker og over 550 ansatte. Fotograf: Centerteam reklamebyraa AS/Kremmerhuset.

#205

Flere butikker

Selv om Kremmerhuset har vært i stor utvikling de siste årene er det ingen ting som tyder på at utviklingen slakker av med det første. På spørsmål om hvor bedriften er om ti år er Angelvik både ambisiøs og reflekterende.

- Jeg tror definitivt at vi har flere butikker og at vi selvsagt har økt vår omsetning. Vår Nettbutikk vil være vår største butikk. Vi vil nok også se en endring i måten vi driver butikk på. Markedet har endret seg mye de siste årene, og det skal bli spennende å følge utviklingen fremover.

- Å starte som administrerende direktør i Kremmerhuset var morsomt fra dag én og jeg gleder meg til å bygge videre på det gode grunnlaget som ble lagt i Trondheim i 1979. Det er en spennende reise vil skal gi oss ut på i årene fremover.