På jobb for å skape den gode opplevelsen

I ti år har Rolf Teigen og resten av Evento jobbet for å skape de gode opplevelsene for sine kunder. Evento er månedens bedrift i april.

#205

Rolf Teigen og Evento har i ti år jobbet for å skape den gode opplevelsen for sine kunder. Fotograf: Evento

Publisert 31.03.17

Trøndelag

Hver måned fremover vil vi i NHO Trøndelag presentere en av våre medlemsbedrifter som månedens bedrift, og i april er vi kommet til Evento.

1. april i 2007 så Evento Norge dagens lys. Et tilfeldig møte mellom Rolf Teigen og tidligere partner i Evento Norge AS, Kjell Myran, på den gang Rica Hell førte til etableringen av det første eventbyrået på Stjørdal. 10 år etter er bedriften fremdeles en vital næringsaktør med oppdrag både i inn- og utland.

- Før etableringen av Evento Norge AS jobbet jeg med salg, i flere store bedrifter, forteller Rolf, som i dag er daglig leder for eventbyrået.
- I tillegg til den daglige jobben min så drev jeg parallelt som humorist og artist og denne bigeskjeften tok etter hvert opp mer og mer av tiden min. Med oppstarten av Evento kunne jeg kombinere salgserfaringen min med erfaringen fra underholdningsbransjen.

Totalleverandør

I dag, som for 10 år siden, er bedriften en totalleverandør i event- og arrangementsbransjen som både prosjekterer og gjennomfører events, messer, jubileum, teambuilding, reiser både innenlands og til utlandet, konferanser og møter.

- Våre kunder er ulike og har ulike behov, forteller Rolf.
- Det kan være alt fra dagligvareforretninger til bilbransjen, IT-bedrifter og Felleskjøpet. Kundene er både offentlige og private. De fleste holder til i trøndelagsområdet, men vi leverer også til andre deler av landet. Vår nordligste kunde er i Vadsø.

Daglig leder i Evento trives godt når oppdragene er kompliserte og det er mange elementer som skal på plass samtidig. Fotograf: Eir-J.Bue

#205

Med tre ansatte i administrasjonen, i tillegg til flere tilknyttede resurser på deltid, må folkene i Evento fylle mange roller, både kreativt og administrativt.

- Vi gjør jo ikke hele jobben alene og vi er veldig opptatt av å knytte til oss gode, seriøse og gjerne lokale underleverandører, sier Rolf.
- På vegne av våre kunder bruker vi kun de beste underleverandørene enten det gjelder valg av transport, reisemål, foredragsholdere, hoteller eller artister. Vi har opparbeidet et solid nettverk i løpet av disse årene.

Kompliserte oppdrag

En stor del av porteføljen til Evento er arrangering av konferanser, kick-off og andre events, store som små. I Trøndelag har bedriften blant annet hatt ansvaret for Manifestasjon og Aqua-Nor. Den daglige lederen trives godt når det koker litt.

- Jo mer komplisert et oppdrag er, jo mer koser jeg meg, sier Rolf.
- Når vi får lov til å forvandle en idrettshall til en festsal og fylle den opp med en bråte med profesjonelle artister og underholdere, 1000 mennesker som skal bespises, teknikere, sikkerhetsmannskap og servitører og vi opplever at alt går på skinner og at folk er glade og fornøyde – da koser jeg meg.

Et oppdrag for Evento er ofte veldig sammensatt, med små og store gjøremål og detaljer, det krever lang planlegging, poengterer Rolf.

- Heldigvis her jeg et team med medarbeidere hvor alle er like opptatt av både detaljene og de store oppgavene og som daglig leder er det svært gledelig å oppleve at mine medarbeidere tar eierskap til sine arbeidsoppgaver, uansett hvor små eller store de er.

Evento har mange ulike oppdrag og kunder, her fra lansering av nye Volvo XC60. Fotograf: Eir-J. Bue

 

#205

Snudd skuta

Selv om eventbransjen byr på mange store øyeblikk er det også en bransje preget av tøffe vilkår.

- Det er tøft å drive i vår bransje, det er små marginer og flere bedrifter har gått konkurs, forteller Rolf.
- Det kan til tider være en vanskelig oppgave for oss å overbevise markedet om at bransjen vår leverer, og våre største konkurrenter er gjerne næringslivet selv, som gjør mange av disse oppgavene internt, spesielt i dårligere tider.

Eventbransjen er særlig preget av konjunkturen og i dårligere tider er det gjerne de sosiale tiltakene i bedrifter og organisasjoner som forsvinner først.

- Det har ikke bare vært en dans på roser for oss heller i de ti årene vi har drevet, sier Rolf.
- 2015 var et tøft år for oss med røde tall, men heldigvis har vi klart å omstille oss og resultatet fra i fjor viser en oppgang på fem millioner i omsetning og en pluss på en halv million. Vi har tatt noen tydelige grep både i forhold til prosjektstyring og kostnader, vi har rett og slett snudd skuta sammen med de ansatte og vårt styre og det er ekstra godt å gå inn i jubileumsåret med et så godt resultat.

Evento feirer 10 år i bransjen 1. april. Fotograf: Evento

#205

Inspirerende

Et jubileum er ikke bare en anledning til å se seg tilbake, men også til å se fremover. På spørsmål om hvor han tror bedriften er om nye ti år er Rolf offensiv og full av pågangsmot.

- Jeg har en drøm om at bedriften er sunn og god, at vi har det minst like travelt og at vi har det like morsomt og inspirerende på jobb som vi har det i dag.
- I tillegg håper jeg at vi har mange spreke, kreative unge mennesker med på laget, som får brukt sin kreativitet, og så skal jeg prøve å holde meg minst like ungdommelig, ler Rolf.

Les mer om Evento