Nasjonal Transportplan

På vei mot gjennomslag for bedriftene i Trøndelag

- Dette ser ut som en transportplan som svarer på næringslivets behov, men det er viktig at vi fremdeles holder trykket oppe, både i forhold til godsterminal og dobbeltspor. Det sier fungerende regiondirektør i NHO Trøndelag Jon Uthus, i en kommentar til NTP.

Togkonduktør

Fotograf: Aksel Jermstad

Publisert 16.03.17

Trøndelag, Samferdsel

Regjeringspartiene Høyre og Frp har, sammen med samarbeidspartiene Venstre og KrF, de siste ukene dryppet godbiter til hele landet, fra den kommende NTP-en, som har en ramme på opp mot tusen milliarder kroner. Selve meldingen kommer nærmere påske. Derfor er ikke alle detaljene klare ennå.

- Men ut fra det som har kommet frem til nå, både om pengebruk og store prosjekter, ser det ut til at regjeringen innfrir i stor grad på det lokale bedrifter landet rundt er opptatt av og har bedt om, sier fungerende regiondirektør i NHO Trøndelag, Jon Uthus.

- Vi er svært fornøyd med at det settes av 3,6 milliarder til Trønderbanen og Meråkerbanen de nærmeste årene, sier Uthus.
Det er forventet at elektrifisering av Trønderbanen blant annet vil føre til at reisetiden mellom Trondheim og Steinkjer blir 10-15 minutter kortere i 2021 og miljøgevinsten ved å bytte ut diesel med elektronikk vil være stor.

- Selv om vi er glade for at det settes av midler til elektrifiseringen er det også viktig for næringslivet at vi fortsetter arbeidet med å få på plass dobbeltspor, sier Uthus.

Godsterminal

I tillegg til elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen er det også klart at regjeringen legger 1,8 milliarder på bordet til ny godsterminal, dermed gis det grønt lys for første byggetrinn av ny godsterminal på Torgård i Trondheim, etter en snart 30 år lang kamp for ny godsterminal i trondheimsregionen.

- Sammen med våre medlemsbedrifter og Vegforum Trøndelag har vi kjempet for ny godsterminal i Trondheimsregionen og endelig kan vi se frem til at spaden settes i jorda, sier Uthus.
- Samtidig er vi tydelige på at vi ikke kan si oss helt fornøyde med bevilgningsnivået og at en full løsning med gjennomkjøring i stedet for sekketerminal, lar vente på seg.

Krever politisk prioritering

 Uthus understreker at det nå er helt sentralt å få et bredest mulig politisk flertall bak disse prioriteringene, for å sikre at planen blir fulgt opp i de årlige budsjettene, uavhengig av regjeringer.

- I tillegg til de viktige prioriteringene i NTP er det viktig for næringslivet i Trøndelag at det også kommer tilstrekkelige midler til Nye Veier i årene fremover, uansett hvem som sitter i regjering, sier Uthus.

- Vi ønsker oss økte rammer til Nye Veier slik at selskapets samlede prosjektportefølje i Trøndelag ferdigstilles så raskt som mulig, og som en helthetlig utbygging, noe som er i tråd med Vegforum Trøndelags prioriteringer.