- En velfortjent seier

Tirsdag ble gründerne av SALT Lofoten kåret til Årets Gründerkvinne. Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO, applauderer vinnerne.

Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO, møtte nylig Kriss Rokkan Iversen, gründer av SALT, i Tromsø.

Publisert 18.11.14

For fire år siden startet Kriss Rokkan Iversen og Kjersti T. Busch firmaet SALT sammen. Det var etter at de hadde studert marinbiologi, akvakultur og marine systemøkologi, og ønsket å bidra til kystens utvikling. Tirsdag ble de utnevnt til vinnere av den nasjonale tittelen og hovedprisen på en halv million kroner.

- Trenger mer kunnskap om kystens utvikling

 – Det er en velfortjent seier til to svært dyktige damer. Vi trenger mer kunnskap om kystens utvikling og marine økosystemer, derfor er det at de ble kåret til Årets gründerkvinne ikke bare gjevt, men også svært viktig, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO.

Hun møtte Kriss i Tromsø i forrige uke, og ble svært imponert over driven hennes, den oppriktige interessen og lidenskapen hun og de andre har for kystklimaet.

"Vi brenner vi for kystens framtid fra kråkeboller til humankapital", skriver de selv på sin egen nettside SALT.nu.

 - Jeg tror oppskriften på suksess for et prosjekt er at det er mer enn en jobb for deg, at det er noe som ligger dypt forankret i deg, sier Kriss.

Utradisjonelle, uredde og ambisiøse

Gjennom sin egne kompetansebedrift SALT, som også er medlem av NHO, tilbyr gründerne og deres mannskap tjenester innenfor forskning, rådgivning og formidling knyttet til havet og kysten. Og det ble de altså kåret til Årets Gründerkvinne for.

 «Årets vinnere er utradisjonelle, uredde og ambisiøse. Med et tung akademisk fundament kombinert med utradisjonelle og kreative kommunikasjonsevner, fremmer de norsk kunnskap om utviklingen av et enormt fremtidig forretningspotensial langs kysten vår, kunnskap som har et stort eksportpotensial.» sto det i jurybegrunnelsen.

- Det er en utrolig stor dag for oss. Det er en stor anerkjennelse og en boost for forretningsideen. Dette inspirerer til videre arbeid med å hente inn og spre kunnskap om havet, de marine ressursene og kystnæringene. Vi føler vi representerer verdiskapingen langs kysten før, nå og i fremtiden.