- Det er mulig å utrydde ekstrem fattigdom innen 2030

- Men da må både små og store private bedrifter bidra, mener australieren Hugh Evans. 5.januar står han på scenen under NHOs årskonferanse i Oslo Spektrum.

#205

Hugh Evans er leder av Global Citizen som jobber for å få slutt på ekstrem fattigdom. Foto: Global Citizen.

Publisert 02.01.17

Energi og klima

- Målet mitt når jeg kommer til Norge er å inspirere dere til å bli verdensborgere, Global Citizens, sier Hugh Evens (33) på telefon fra New York, hvor han og kollegaene holder til.

Det høres litt svevende ut, men nettverket Global Citizen har siden oppstarten i 2012 oppnådd helt konkrete ting. Blant annet fikk de vår egen statsminister, Erna Solberg, til å doble støtten til utdanning for kvinner i fattige land.  

Nettverket har som mål få en slutt på ekstrem fattigdom innen 2030, og de tror det er mulig.

- Da jeg ble født levde 52 prosent av verdens befolkning i ekstrem fattigdom. Det er nå nede i 18 prosent. Vi trenger ikke en eneste ny teknologisk oppfinnelse for å sørge for at alle barn har tilgang på nok mat, skolegang, vann og sanitære forhold. Heller ikke for å få på plass helsevesen og sørge for at kvinner blir behandlet likt som menn.

Hugh mener dette er de grunnlengde områdene som må være på plass for å få slutt på ekstrem fattigdom – definert som andelen av befolkningen som lever for under 1,90 dollar om dagen.

Se NHOs årskonferansen direkte 5.januar

Bombarderte Erna med Twitter-meldinger

I fjor fikk Evans med seg Late Night Show-vert Stephen Colbert og startet en Twitter-kampanje for å få Erna Solberg til å bevilge mer penger til jenters utdanning.

Han oppfordret folk til å storme Solberg twitterkonto. Det endte med over 100.000 brev, telefoner, Twitter-meldinger og mailer til statsministerens kontor.

- Vi valgte oss Erna Solberg og Norge til denne kampanjen på grunn av deres tidligere engasjement, og vi så en mulighet til at Solberg kunne ta et ledende rolle i å fronte tematikken, forteller Evans.

- Solberg responderte veldig positivt på kampanjen. Hun møtte oss og syntes det var flott at så mange mennesker i hele verden involverte seg.

I 2015 engasjerte Global Citizen seg 2,3 millioner ganger gjennom blant annet opprop, telefoner og tweets. Det bidro til å sikre lovnader fra regjeringer over hele verden - som vil påvirke livene til 210 mill. mennesker.

Bedrifter spiller en viktig rolle

Evans sitt engasjement for verdens fattige slo til for alvor da han som 14-åring dro til slummen i Manila. Sønnen i familien han bodde hos var på hans egen alder, og da Evans innså at det kunne vært han selv om bodde på en søppelplass, bestemte han seg for å vie seg til problematikken.

Men hva har utryddelse av ekstrem fattigdom å gjøre med norske bedrifter? Evans mener det ikke er mulig å nå verdens bærekraftsmål uten et samarbeid med privat sektor, både små og store bedrifter.

- Vi er avhengig av finansiering fra både privat sektor, offentlig sektor og filantroper. For å nå verdens bærekraftsmål må bedrifter være partnere som gjør mest mulig ut av mulighetene for innovasjon, innvesteringer, handel og markeder, sier Evans.

Dette er bærekraftsmålene

Vil at Norge skal vise vei

Når australieren kommer til NHOs årskonferansen 5.januar, er det fordi han mener organisasjonen har mulighet til påvirke sine 25.000 medlemmer positivt til å ta en offensiv rolle for å nå målene.

- NHO har en unik mulighet til å sørge for at ikke bare den norske regjeringen blir kjent som ledende på dette område. Dere kan også gjøre den private sektoren til et eksempel til etterfølgelse for resten av verden.

- Hvis en bedrift ønsker å bidra, hva kan de gjøre?

- Du kan begynne med å se på bestillings- og produksjonskjeden. Er den etisk? Er den bærekraftig? Det er viktig at dette er en del av bedriftens strategi og ikke bare avhenger av entusiastiske enkeltpersoner.  

Evans mener det også er viktig å se på pengelagrene. Betaler bedriften skatt av de pengene, eller er de i skatteparadiser?

- Hvis du vil forstå hvor etisk et selskap er så følg pengene og produktene, sier han. 

Les også Aftenpostens intervju med Evans  

Forbrukerne ønsker bærekraft

Evans mener forbrukerne på sikt vil slutte å kjøpe produkter og tjenester fra bedrifter som ikke lytter til dem og engasjerer seg i bærekraftsmålene.

- Så bedriftene kan enten engasjere seg ut fra en moralsk motivasjon, eller fordi det er bra for businessen.  

Utfordringen, mener han, er at det i dag mangler et verktøy der folk flest kan få kunnskap om hva private bedrifter gjør for å være med å nå målene.

- Vi vet at forbrukeren er villig til å endre sin adferd for de rette produktene, og vi vet at bedrifter vil endre seg for å møte markedssignaler. Vi må bli enige om et uavhengig system for godkjenning, som ikke-statlige organisasjoner også respekterer. Det eksisterer ikke i dag.

- Tror du det er viktigere for forbrukerne nå enn før at bedriftene tenker på dette?

- Ja, selv om vi har sett et skifte etter Brexit, etter den italienske folkeavstemningen og etter valget i USA, er det ironisk nok også flere folk i verden som identifiserer seg selv som en verdensborger. 

Evans tror det i dag er flere som anerkjenner at vi er koblet sammen med resten av verden, har et ansvar, og er villig til å stemme og handle varer på bakgrunn av det ansvaret.

Les alt om NHOs årskonferanse "Made in Norway"

- Hva vil ditt viktigste budskap være 5.januar?

- Jeg tror av hele mitt hjerte at det er viktigere enn noen gang å bli en Global Citizen. Det handler ikke om en liten elite, det handler om alle oss. Det handler om deg og meg som jobber for en bedre verden. Og i en verden der mange føler seg koblet fra de vanlige politiske prosessene, vil dette gi dem et redskap til å påvirke positivt likevel, mener Evans.

Hugh Evans kommer til Oslo Spektrum 5.januar. Du kan følge konferansen og alle se alle foredragene direkte på nho.no.