NHO-sjefen: Grønt skifte krever fandenivoldsk innstilling

NHO-sjef Kristin Skogen Lund mener ordet «fandenivoldskhet» beskriver det som må til for å få til en grønn omstilling.

NHO ÅK 2017

NHO-sjef Kristin Skogen Lund trakk frem fem bedrifter for å illustrere hva som skal til for å lykkes med det grønne skiftet. (Foto: Martin Slottemo Lyngstad/NHO)

Publisert 05.01.17

Energi og klima

NHOs administrerende direktør oppsummerte NHOs årskonferanse 2017. Å lykkes med å skape en grønn fremtid krever samme målbevisste innstilling som har preget norsk næringsliv i generasjoner, mener hun.

Kristin Skogen Lund understreket i sin tale på årskonferansen at å skape verdier, arbeidsplasser og produkter for fremtiden vil kreve mye av oss. Hun mener vi må gi de som skal skape løsningene større oppmerksomhet og trakk derfor frem fem bedrifter og deres bedriftsledere som viser vei.

Fem bedriftseksempler

Skogen Lund startet sin «reise» lengst øst i Finnmark hvor Kåre Tannvik har skapt verdier av snø, is og kulde med Kirkenes Snøhotell. I tillegg til en meget innbringende overnattings- og opplevelsesbedrift har Tannvik etablert is som matprodukt og lar turistene lufte hunder mot betaling.

Kåre Tannvik i Kirkenes Snowhotel. Fotograf: Marius Fiskum.

#205

I Skjåk har bedriften Glasopor ledet av Svein Lund utviklet isolasjon og lett fyllmasse av 100 prosent resirkulert glass med bruk av 100 prosent ren energi.

I sin oversikt over gode ledelseseksempler trakk også NHO-sjefen frem Trøndelagsbedriften Tommen Grams miljøvennlige produksjonsmetoder og produkter. Marit Rolseth har ledet bedriften gjennom en kraftig omsetningsvekst hvor salg av matemballasje som hever kvaliteten og reduserer matsvinn står sentralt, ifølge Skogen Lund.

ECO Subsea i Bekkjarvik. Fotograf: Natalie M. Elholm.

#205

Høsten 2016 møtte Skogen Lund brødrene Tor og Klaus Østervold fra bedriften ECO Subsea i Bekkjarvik. Hun fortalte om deres entusiasme og fremtidstro de har på miljøvennlig vask av skip som tjeneste.

Det siste eksemplet som ble tatt frem var bedriften Sommarøy Hotell hvor Per Aronsen er en av hovedeierne. Skogen Lund besøkte bedriften i 2016 og lot seg begeistre av vertskapet og historiene om å snu ulemper til muligheter. Nå er Tripadvisor stappfull av anbefalinger og mørke vintrene har blitt hotellets salgsvare nummer.

Representerer det som kreves

Skogen Lund mente disse fem representerer den fandenivoldske innstilling som kreves i alle typer virksomheter og som skal gjøre det mulig å oppskalere og gjøre norske løsninger til globale produkter og tjenester. Lykkes vi med dette arbeidet, på samme måte som de fem foregangspersonene, kan vi ifølge NHO-sjefen virkelig si at vi er på jobb for en grønn fremtid.