Slik blir du en vinner i en grønn økonomi

Ny rapport viser seks steg til hvordan bedrifter kan vokse og øke lønnsomheten i en grønn økonomi.

A Japanese businessman working on a project using digital tablet and looking outside the window

Bærekraft er avgjørende for bedriftenes konkurransekraft. Illustrasjonsbilde: Azman Jaka/ iStock.

Publisert 05.01.17

Energi og klima

Klima handler ikke lenger bare om image. Bærekraft gir nå forretningsmuligheter, og er avgjørende for bedriftenes konkurransekraft. Det er konklusjonen i en ny rapport fra BCG om grønt lederskap, laget for NHO i forbindelse med årskonferansen Made in Norway 5. januar.

Alt om NHOs årskonferanse 2017

Mens bedriftenes tilnærming til bærekraft tidligere har handlet mest om å følge reglene og unngå negative konsekvenser, ser flere og flere nå fordeler av grønn effektivisering og grønn vekst.

- Det er store muligheter for å gjøre grønne investeringer og samtidig tjene penger og skape jobber - hvis man velger riktig strategi, sier Øyvind Torpp, managing director i BCG Norge.

I arbeidet med rapporten er 43 norske toppsjefer intervjuet og 800 bedriftsledere har deltatt i en spørreundersøkelse.

Les hele rapporten

Store muligheter

Internasjonale tall viser at både forbrukere og arbeidstagere blir mer og mer opptatt av bærekraft.

66 prosent av forbrukerne sier de er villige til å betale mer for produkter og tjenester fra bedrifter som er opptatt av klima og sosialt entreprenørskap – opp fra 50 prosent i 2013. Og 67 prosent av arbeidstagerne vil foretrekke å jobbe for en bedrift som setter disse verdiene høyt.

Suksessfulle bedrifter har to kilder til grønne forretningsmuligheter:

  • Effektivisering: Energieffektivisering gir umiddelbare resultater på bunnlinjen. I tillegg ser mange muligheter i å bruke avfall og utslipp som ressurser.
  • Vekst: Grønn innovasjon som utvikler nye produkter eller tjenester til grønne næringer (som fornybar energi) og gir tilgang til – eller skaper – nye markeder.

6 steg til grønn lønnsomhet

Hele to av tre av bedriftene i undersøkelsen sier at de ser grønne forretningsmuligheter. Likevel svarer kun 30 prosent at de allerede har tjent penger på grønne initiativ, og 21 prosent svarer at initiativene har skapt nye jobber. 

Rapporten lister derfor opp 6 konkrete steg til hvordan man kan vokse og øke lønnsomheten i en grønn økonomi:

  1. Integrer bærekraft i bedriftens kjernevirksomhet
  2. Søk nye samarbeidspartnere, også innenfor andre næringer
  3. Redusér avfall og utslipp – sett deg klare mål
  4. Redesign produkter og tjenester – tenk på gjenvinning og reduksjon av ressursbruk
  5. Forny bedriften – de mest innovative bedriftene har ledere som tør å tenke radikalt nytt om det de driver med
  6. Invester i ulike ideer og eksperimenter, og styr dem med en porteføljetilnærming

I rapporten er det flust av gode eksempler fra mange av NHOs medlemsbedrifter innenfor alle disse stegene.

- Tilbakemeldingene fra publikum på årskonferansene våre har vært tydelige på at man ønsker tips og råd til god ledelse. Med denne rapporten får norske bedriftsledere noen konkrete steg på veien til grønt lederskap, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO.

Øyvind Torpp presenterer rapporten på NHOs årskonferanse 5. januar. Han tar med seg Svein Tore Holsether fra Yara og Alf Helge Aarskog fra Marine Harvest opp på scenen.